Skrevet af: Mette Lund, 3. maj 2025 kl. 7.11
Jeg har ikke længere høns og står nu med en nedlagt hønsegård. Jeg har tidligere haft køkkenhave, hvor hønsegården er og vil gerne have det igen. Jorden må imidlertid være meget velgødet. Jeg har af og til strøet halm og kalk i hønsegården, mens vi havde høns. Har I nogen gode ideer til, hvad jeg skal dyrke i denne meget velgødede jord? Eller er jorden så velgødet, at det vil svide rødderne på planterne?
Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2025 kl. 9.56
Hej Mette.
Jeg kan huske at samme spørgsmål blev nævnt på praktisk Økologi s hjemmeside på facebook og her foreslog man diverse kålplanter altså planter, som er storforbrugere af kvælstoffet.
Det ville være en rigtig god ide og udnytte denne , da du risikerer at du i stedet får brændenælder.
Skrevet af: Jakob B., 3. maj 2025 kl. 13.46
Mette Lund
Tak for dit spørgsmål.
I forbindelse med kvælstofproblemer, som vi kan finde mange af i haver, så håber jeg, at det er ok, at jeg roser dig for at afvikle en lukket hønsegård på bar jord.
Jeg er ellers meget enig med Søren.
Du ved nok bedst, hvor stærkt der er. Men der kan godt være en del flere planter, som kan bruges med held, og hvis det har regnet et par gange, så er risikoen for afsvidning nok allerede reduceret betydeligt.
Udplanter du, så kan du også vælge at lade lidt mere jord følge med roden, og ligeså kan frø lægges i 'kurvøser'. Planteafstanden bør du nok i nogle tilfælde kunne nedsætte betydeligt.
Jeg såede engang solsikke op ad en hønsegård. Jorden var ellers ikke specielt god, men de blev kæmpe store.
Skrevet af: Mette Lund, 3. maj 2025 kl. 15.31
Tak for svar. Det har været en overdækket hønsegård og så har hønsene ellers gået i haven i en indhegning om dagen om sommeren, så næringen er ikke regnet ned. Der er allerede en brændenælde. Jeg overvejer at sprede noget af jorden på mine andre bede. Jeg har brugt hønsegødning i min kompostbunke og jeg skal love for, at det var noget der satte gang i omsætningen og gav kraftig kompost.
Skrevet af: Mette Lund, 3. maj 2025 kl. 15.33
Jeg overvejer om jeg ikke skulle forsøge mig med squash og kål denne sommer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nedlagt hønsegård