Skrevet af: Mette Lund, 24. maj 2025 kl. 20.57
Nu har jeg på flere youtube videoer set, at det er blevet anbefalet at klippe de nederste blade på tomatplanterne af. Er der nogen af jer der har erfaring med det? Jeg har aldrig hørt om det før.
Skrevet af: Søren Duun, 24. maj 2025 kl. 21.34
Hej Mette.
Jeg har hørt flere forklaringer på hvorfor at man skal fjerne de nederste blade på tomater, men jeg googlede dit spørgsmål og så dukkede AI op med et uddybende svar.
Fjernelse af nederste blade på tomatplanter kan være gavnligt for at forbedre ventilationen og reducere risikoen for sygdomme. Det er særligt vigtigt at fjerne blade under de første frugtklyster for at sikre god luftcirkulation.
Hvorfor fjerne de nederste blade?
Bedre ventilation: Fjernelse af blade giver bedre luftcirkulation omkring planten, hvilket kan reducere risikoen for svampesygdomme.
Mere sol til frugterne: Ved at fjerne blade tæt på frugtklysterne, får frugterne mere sol og kan modne hurtigere.
Fjernelse af gamle, gule eller syge blade: Gamle og syge blade kan dræbe planten og skal fjernes.
Hvordan fjernes bladene?
Knæk eller skær bladet af tæt på stænglen: Sørg for at efterlade et rent snit, så planten kan hele.
Fjern blade, der er gule eller visne: Disse blade er ofte ikke længere nyttige for planten og kan være et sted for svampesygdomme.
Læg blade, der er sunde, tilbage: De fleste blade skal lade sidde, da de er vigtige for plantens fotosyntese og produktion af tomater.
Eksempel:
Du kan fjerne de nederste blade under de første tomatsætninger, men lad være med at fjerne alt, da de nederste blade er vigtige for plantens udvikling.
Yderligere tips:
Klip sideskuddene af:
Tomatplanter kan danne sideskud, som du også skal fjerne for at få mest ud af hovedstammen.
Fjern toppen af planten:
Når planten har fået mange frugter, kan du klippe toppen af planten for at få dem til at modne hurtigere.
Passer på planten:
Sørg for, at planten får rigeligt sollys og vand, og pas på ikke at beskadige den, når du fjerner blade.
Skrevet af: Mette Lund, 25. maj 2025 kl. 10.02
Kære Søren. Tak for den udførlige forklaring. Det er nyt for mig. Jeg har altid kun fjernet sideskudene. Men jeg synes, at det giver mening. De nederste blade bliver tit gule og kedelige og der bliver tæt omkring det nederste af tomaterne. Jeg prøver det i år.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dyrkning af tomater