Forum

Er dette også meldug?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tenna Lømmel, 17. juli 2025 kl. 12.03

For en uge siden måtte jeg smide mine agurker ud pga meldug.
Nu er jeg i tvivl om det har spredt sig til squashen…

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna Lømmel, 17. juli 2025 kl. 12.03

Fotoet her er fra blade jeg har fjernet fra planten tidligere i dag

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2025 kl. 13.24

Hej Tenna.

Jeg har også oplevet at mine squash også får hvide belægninger når den ikke er så produktiv længere. Jeg ved ikke om det er meldug, men det er det nok. Jeg plejer at fjerne disse blade og hvis hele planten er inficeret fjerner jeg den. Så passer det også med at den ikke bærer flere frugter. Jeg tror at de hvide belægninger kommer af stress for hvis planten får vand og derefter udtørre så vil den reagere på det. Agurker som squash også hører under skal generelt have meget vand .

Om du kan give den lidt skummetmælk og få gang i den igen ved jeg ikke, men prøv det.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2025 kl. 22.45

Ja, squashplanter kan få meldug. Meldug er en svampesygdom, der ofte ses på squashplanter, især i løbet af sommeren, når vejret er både fugtigt og varmt.
Hvad er meldug?
Meldug viser sig som et hvidt, støvet pulver på bladene. Det kan svække planten og i sidste ende få den til at dø.
Hvordan forebygger man meldug på squashplanter?
God luftcirkulation: Sørg for god luftcirkulation omkring planterne ved at undgå for tæt beplantning og sørge for god udluftning i drivhuset.
Undgå overvanding: Overvanding kan øge luftfugtigheden og skabe gode betingelser for meldug.
Fjern inficerede blade: Fjern straks inficerede blade for at forhindre spredning af svampen.

Nyt svar til emnet »Er dette også meldug?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er dette også meldug?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider