Forum

Meget vand = frugter uden smag?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juli 2025 kl. 8.41

Vi har rigtig mange Filippa æbler i år. Der er ikke faldet ret mange æbler ned de sidste måneder (junifald) og det tegner til at æblerne er tidligere modne i år.
Har det regnfulde vejr trods høje temperaturer betydning for æblernes smag?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. juli 2025 kl. 22.44

Hej Ingeborg.

Jo mere sol æbler får jo mere sukker danner de, men om den regnvåde periode spiller nogen rolle for høsten er nok for tidligt at sige. Jeg har selv et Filippa æbletræ og har tit fortrudt mit køb. Jeg bryder mig ikke så meget om Filippa æblet, da jeg syntes at det smager af sæbe. Men vi plantede det for en del år siden og min kone kunne huske det fra da hun var børn. Jeg tror at hun har taget fejl af dette og en anden.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. juli 2025 kl. 8.08

Når man ikke har sikker viden, så er der mange ting i haven, som det kan være sjovt at gætte på og filosofere over.
Jeg tror ikke, at meget regn udvander frugtsmagen.
Så længe træet ikke drukner, vil regn nok mest hjælpe med at gøre smagsnæringsstofferne i jorden mere tilgængelige for rødderne.
Men i min barndom havde vi en dygtig havedame (Fru Clausen), som passede en have for os. Og der var et Ingrid Marie æbletræ, som et år gav en stor høst, og jeg var ikke spor imponeret, fordi æblerne var sure. Men hun ville høste, og så bad hun om, at kasserne med æbler måtte blive stillet op på tørreloftet. Jeg syntes, at det var noget mærkeligt noget, og som tiden gik, så lå æblerne jo bare og blev mere og mere rynkede og føltes lidt bløde at klemme på. Men til jul blev de stillet frem, og jeg har aldrig før eller siden spist så mange lækre søde æbler. :-)

Nyt svar til emnet »Meget vand = frugter uden smag?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Meget vand = frugter uden smag?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider