Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2025 kl. 22.33
Vores store Filippa træ har trods et stort juni nedfald alt for mange æbler. Jeg kan hver dag samle en 10 l spand æbler op. Der er en del med gul monilla, præcis som tidligere. Træet er alt for højt til at vi kan plukke, så de brugbare æbler må anvendes straks.
Men hvor gør jeg af de mange dårlige æbler, når der ikkecer plads til at grave flere ned?
Jeg spurgte ved kommunen og de svarede at jeg skulle lægge dem i plastposer og spanden til madaffald.
I år er det forbudt at lægge dem på genbrugspladsens haveaffald på grund af problemer med rotter og hvepse. Hvepsene generer de folk der arbejder på pladsen……
Hvordan kommer andre af med overskuddet, der ikke kan anvendes?
Skrevet af: Søren Duun, 6. august 2025 kl. 0.43
Hej Ingeborg.
Her hos os i Køge har vi endnu ikke fået et påbud om ikke at må aflevere nedfaldsæbler på genbrugspladsen. Men du har ret i at der hurtigt kan opstå problemer med både hvepse og rotter. Det undre mig derfor at man ikke også har et påbud hos os da det jo er de samme problemer vi slås med.
Det med at fylde dem i spande med madaffald er jo ikke gangbar da du jo vil få din affaldsspand fyldt hurtigt. Og med mindre de kommer tit og tømmer hos dig kunne du godt gøre det, men pladsmæssigt dur det bare ikke.
Hvis du vælger at grave en del af dem ned skal du grave dybt, da rotter sagtens kan grave dem op igen. Men det er jo også begrænset hvor mange æbler man vil have i haven. Jeg undre mig over at genbrugspladsen ikke stiller nogle grønne affaldscontainere med låg på på pladsen, der så kun er til nedfaldsæbler mv. Så får de hverken problemer.mef rotter og meget begrænset problemer med hvepsene. Nedfaldsæbler og andre frugt er super velegnet til at lave biogas af . Her hos mig har vi en spand til biogas og det er alt hvad der bliver kasseret i køkkenet og så en spand til vores kompost, samt en til hønsene.. Jeg har i øvrigt også masse af nedfaldsæbler, som jeg smider ned bag haven sammen med det øvrige haveaffald. Men det kræver at man har lidt plads til det og gider at se på det .n
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2025 kl. 7.52
Tak for svaret Søren Duun
Det er meget sjældent vi har noget i madafdelingen i vores todelte skraldespand, som tømmes hver 14.dag. Det eneste vi bidrager med er fiskeaffald, som pakkes i flere plastposer. Resten er frugt og grønt til den grønne tønde.
Men vil de have æbler, skal de få æbler, selvom de skal i poser!
Alt andet affald afleverer vi i store sække, som afhentes hver måned, så vi kører ofte til genbrugspladsen 14 km væk. Her i juli måned springer man over afhentning, dvs. at vi gemmer 2 måneders skrald i store sække i garagen, medmindre vi selv kører det på genbrug.
Jeg håber at bevægelsen 1Spand.nu får succes.
Når jeg læser at vi importerer usorteret skrald fra andre lande til forbrænding, bliver jeg gal i skralden, mens jeg samvittighedsfuld sorterer efter forskrifterne.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bortskaffelse af æbler