Skrevet af: Mette Lund, i går kl. 18.09
Jeg er nødsaget til at fælde mit blommetræ, da det er voldsomt angrebet af monilia. Jeg har forsøgt at bekæmpe det et par år med beskæring og fjernelse af angrebne frugter, uden held. Jeg har rigeligt med æbler og pærer i haven. Og jeg har et valnøddetræ og et kvædetræ. Har I et forslag til et andet frugttræ som jeg kan plante?
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 18.25
Hej Mette.
Der findes ikke et blommetræ, der er fuldstændig immunt overfor monilia, men nogle sorter er mere modstandsdygtige end andre. Blandt de mest robuste sorter er "Opal", "Victoria" og "Jubilæum", der alle giver et godt udbytte og er selvbestøvende. Det er vigtigt at fjerne angrebne frugter og grene, og beskære træet for at sikre god luftcirkulation, da dette kan forebygge angreb.
Så jeg vil ikke anbefale dig en ny blommetræ, ej hellere fersken eller abrikoser og da de er i samme familie.
Selv syntes jeg at det er svært med blomme dyrkning, selvom jeg tidligere havde gode erfaringer med Viktoria blommer.
Jeg vil foreslå dig at plante et kirsebærtræ, eksempelvis sorten sunburst som jeg selv har i haven. Eller hvis man er til anderledes pærer at man så vælger en asiatisk pærer sort. Jeg har den, der hedder kumoi og som er meget saftigt og bærer godt. I år får vi rigtig mange, hvilket vi også havde sidste år. Vi kan med andre ord ikke nå at bruge dem vi dyrker og det er selvom træet er et ung træ
Der er meget man kan plante, men fælles for meget af det er at man sjældent kan nå at konsumere alt den frugt det giver og det er sjældent at man kan aftage det meste. Så det skal man også have med når man vælger frugter til haven.
Skrevet af: Mette Lund, i går kl. 19.26
Kære Søren. Tak for rådet. Det var måske en ide med en slags asiatisk pære. Hvor længe kan de holde?
Det var desværre et Victoriablommetræ, der blev angrebet. Jeg har forsøgt at holde kronen luftig og fjerne syge grene og frugt, men alligevel tog det overhånd.Jeg har tidligere har Sunburst kirstebær, men de fik bakteriekræft, så jeg har ikke haft så meget held med stenfrugter. Måske er min have ikke egnet til det. Æbler og pærer trives, dog måtte jeg fælde et ingrid Marie æble fordi æblerne også blev slemt angrebet af monolia.
Jeg har et stort Belle de Boscoop æbletræ, der hver andet år bærer enorme mængder æbler, selv om jeg tynder ud. Jeg plejer at slå op på FB at folk bare kan komme og plukke, det plejer at være en succes.
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 20.50
Hej Mette.
Asiatiske pærer skal helst plukke meget tæt på at de modner, men kan sagtens holde sig i nogle uger i køleskabet. Pærerne kan bruges på samme måde som almindelige pærer dvs til madlavning og bagning.
Træet er et sund træ og jeg har endnu ikke opdaget nogen form for sygdom, hverken på blade eller frugterne. Jeg har dog ikke nærstuderet hvilket sygdomme de evt vil kunne få, men måske bare været heldig.
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 23.47
Hej Mette.
Nu har jeg lige tjekket op på om asiatiske pærer er så sunde som jeg først fik nævn.
Asiatiske pærer kan rammes af flere sygdomme, hvoraf de mest almindelige er skurv, ildsot og gitterrust. Disse sygdomme kan forårsage skader på blade, frugter og grene, og det er vigtigt at kende til dem for at kunne forebygge og bekæmpe dem effektivt.
Jeg har dog ikke været ramt af nogle af disse sygdomme endnu, men hvis det er en pærer variant ville det også være mærkeligt hvis ikke de samme sygdomme kunne ramme dem....
En anden og god ting hos asiatiske pærer er at de vokser langsom, men er stadig gode til at bærer masser af frugter . Så man skal ikke ligge og klatre rundt i et stort træ efter nogle år . Mit træ er nok 8-9 år gammel efterhånden, men ikke højere end ca 3 meter .
Skrevet af: Mette Lund, i dag kl. 16.04
Tak Søren. Alle træer kan vel i princippet rammes af sygdom, der er bare nogle der er mere udsatte end andre og det har måske også noget at gøre med jordkvaliteten
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Alternativ