Forum

2025 – Et dårligt år for blommer.?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. august 2025 kl. 18.20

Hvordan oplever du blommehøsten i år.?

Lokalt hos mig er den mildest talt elendig.

Victoria: ca 10% af sidste år
Opal: ca 2%
To nye træer: 1 blomme, som var halvt ædt af hvepse, før den var ordentligt moden.

Det nye træ, som producerede den enlige blomme, var ellers rigt på blomster i foråret.
Jeg er ikke helt sikker på, om årsagen der kan være, at der mangler en partner.
Men min opal havde også mange flere blomster, end der kom frugter.
Og jeg observerede ikke frost under blomstringen.
Men jeg oplevede foråret som generelt fattigt på insekter.

Derfor hælder jeg til at mene, at årsagen er manglende bestøvning grundet for få insekter.

Og så er jeg endda ikke helt færdig med at brokke mig endnu, for det er også som om, at de få blommer modner for tidligt og hurtigt i det ydre og for langsomt i det indre.
Hvad kan forklaringen mon være på det.?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 22. august 2025 kl. 8.00

Vores nabos store blommetræ har båret ret vildt i år. En stor gren (næsten en stamme) brækkede af under vægten. Bor i Vestjylland. Ser/spiser også en del mirabeller på gåtur i en skov som Dansk Naturfond har købt, så de bliver nok fjernet til fordel for noget hjemmehørende.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 22. august 2025 kl. 8.03

nå - slog lige mirabel op. Betragtes som naturaliseret/delvis hjemmehørende. Måske træerne bliver skånet.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. august 2025 kl. 8.51

Hej Jakob.

Grunden til at du ikke har fået mange blommer skyldes med meget stor sandsynlighed ikke mangel på bestøvning for din Viktoria blomme er selvbestøvende så det burde ikke være hele forklaringen . Men jeg synes at have læst at blommerne har svigtet hist og her. Det er med andre ord nok forskelligt fra egn til egn . Måske kan det skyldes vejret og at insekterne på visse tidspunkter af året ikke er så aktive/ flittige at de får bestøvet vored frugttræer. Men det er bare et gæt. Dog ved jeg at bier ikke kommer ud af staden hvis temperaturen er lav . Hellere ikke i dårlig vejr.

Hos mig får jeg desværre masser af frugt såsom æbler, pærer og ikke mindst asiatiske pærer. Når jeg skriver desværre er det fordi at en stor del ryger ned og kan ikke bruges. I vores æbler er det masser af orme i. Det er et stort problem,som jeg har nærstuderet og fundet ud af bliver svær at bekæmpe.

Med hensyn til hvepse i blommerne så kan du ikke gøre meget ved det. Det problem har rigtig mange. Men du kan måske afhjælpe det lidt ved at hænge hvepsefælder op flere steder i haven og så på denne måde minimerer problemet. Så med mindre du er imod at bekæmpe dem skal du ikke gøre det .

Vejret, især varme og fugtighed, har stor betydning for blommernes modning og kan føre til en uensmodning på træet, selv inden for samme sort.

Blommer, der hænger i direkte sol, kan modne hurtigere end dem, der er mere skyggefulde, og placeringen på træet kan derfor også påvirke modningshastigheden.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 22. august 2025 kl. 20.32

Årsagen for victoria hos mig er nok for få blomster.
Den fortjener såmænd også et sabbatår.
Mistanken om manglende bestøvning falder mere på de to andre, som havde mange blomster, der aldrig blev til blommer.
Men godt at vide, at det ikke er landsdækkende, og jeg er sikker på, at det bliver meget bedre hos mig til næste år. Det hører måske også med, at den smule frugtkød, jeg fik fra opalen, smagte himmelsk. :-)

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. august 2025 kl. 22.03

Hej Jakob.

Jeg kan huske at for en del år tilbage var der nogle, som skrev at man kunne tvinge sine frugttræer til at sætte masser af blomster ved simpelthen at fjerne barken halvvejs rundt om stammen på de frugttræer man ville tvinge til at sætte blomster . Et stykke på nogle få centimeter skulle være nok.
Jeg ville hverken praktisere denne form for mishandling af mine træer, da jeg svækker dem rigtig meget og det er ikke sikkert at de trives ordentligt igen. Men hvis jeg husker rigtigt var den form for tvang mest beregnet på ældre træer , som er efter kort tid stod til at skulle fældes.

Jeg vil hellere bare væbne mig med tålmodighed og så se om ikke at der kommer nogle gode år hvor der så kan høstes masser af blommer. Det plejer at svinge og i de gode år kan man risikere at få så mange blommer at man skal rundt og tigge naboerne om at tage imod nogle af dem. Jeg kunne virkelig godt ønske mig at kunne gemme meget af den frugt jeg høster i haven, men synes at det er et stort problem. Det er jo begrænset hvor meget fryseren kan rumme og hvor meget vi kan få syltet med tiden så for det meste skal det jo spises inden for nogle uger.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. august 2025 kl. 6.26

Søren Duun

Her kan du se min unge reine claude, som den så ud i foråret.
Jeg synes egentlig ikke, at den mangler blomster, men der kom kun en enkelt blomme.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. august 2025 kl. 14.03

Hej Jakob.

Ok jeg synes at have erfaret at unge frugttræer vi sætter vi haverne ikke altid sætter frugt de første år og måske er grunden at de derved spare en masse energi på det. Jeg har selv en ung kirsebær, der i foråret satte ca. 5 frugter og jeg glædede mig der til at smage dem. Men nej , træet ville det anderledes og smed med tiden frugterne, der så aldrig blev spiseklare. Det var lidt af en flad fornemmelse.

Så når jeg skriver at det er bierne skyld er det ikke helt rigtigt. God nok stiller bierne krav til vejret, nemlig at det helst skal være over 10 grader og helst ikke regne. Solskins vejr kan til tider også være et problem da vejret ofte er for varm. Det kender vi også fra os selv.

Men det er sjældent at det er så skidt at det ikke er godt for nogen. Og normal kommer der også perioder hvor bierne kan komme ud og bestøve vores frugttræer. Det har jeg især oplevet i år, hvor haven bugner af forskellige frugter.

Så væbn dig med tålmodighed og giv istedet dit unge træ gode vækstbetingelser og hold det fri for græs. Græs kan være en dræber på så ung et træ som dit.

Nogle gartner vælger i øvrigt bevidst at fjerne alle blomster på deres frugttræer for at give dem styrke til at vokse.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 23. august 2025 kl. 21.03

Mit victoria blommetræ bar også kun meget få frugter i år. Det er godt nok sygt og skal fældes, men jeg tror ikke, at det var den eneste årsag.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. august 2025 kl. 22.02

Hej Mette.

Nu er jeg godt nok noget irriterende på systemet her på havenyt for hver gang jeg skriver og vil ligge det herind sletter systemet det bare...øv. sidst røg jeg helt af og måtte på igen..

Når men det er nok bare noget gammel l...t vi arbejder med.

Det jeg ville skrive til dig om er at du , når du beslutter dig for at fælde dit blommetræ bør tjekke dens rødder . Grunden til at jeg nævner det er at jeg få ca 2-3 år siden selv fjernet et blomme træ fra min egen have og bed mærke i at rødderne ikke var veludviklet, men derimod kompakte og snoede, hvilket der kom bag på mig, da selv træet så ud til at have vokset. Sorten ,som jeg i øvrigt havde fået i gave af min svigermor var Toptaske og denne sort er så vidt jeg ved ikke særlig velkendt i danske haver, men det der gøre den specielt er at det er super velegnet til økologisk dyrkning. Så min svigermor mente at det måtte være lige noget for mig.
Mit blommetræ satte aldrig spiseklare frugter. Jeg kan ikke lige huske om jeg med tiden gik smagt et. Men meget tyder på at træet har været voldsom stresset...
Min grund hvor træet stod på var en gammel mergel grav og er meget vand lidende om efteråret og det tidlige forår. Om det så har noget at sige ved jeg ikke, men mine æbler og pærer træer og kirsebær træer trives udemærket samme sted . Det er mærkeligt at mine kirsebær ikke også er bukket under, da det er samme familie som blommer, nemlig Prunus slægten...Nu har jeg så sat en figen det hvor blommetræet stod og håber at kunne høste figner om nogle år. Også selvom mine figner har det med at blive ved med at fryse tilbage hver år. Men de kommer trofast igen året efter. Så jeg håber...

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 24. august 2025 kl. 18.16

Her har det heller ikke været et allround godt år for blommer.

Godt bærende
Althan RC
ital.sveske
Opal ( virkelig mange så et kostede et par grene)
Victoria ( som altid og de er kæmpestore)

En skålfuld / et par stykker
Oullins rc ( men gav også meget sidste år)
Cacanska Rodna ( stadig ung og jeg arbejder med at forme den)
Toptaste
Czar
Metz mirabelle

Ingen blev blommer
Gul abrikosblommetræ ( ak og ve!)
Tophit
Rc de brahy
Haroma
Nancy mirabelle

Det var ikke direkte frost, men meget blæsende her under blomstringen så kun de mest hårdføre blev bestøvet

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. august 2025 kl. 20.29

Hej Søren. Det skal jeg gøre. Mine æbletræer (aroma og belle de boscoop) klarer det dog fint, men måske er blommetræer lidt mere sarte.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. august 2025 kl. 8.01

Hej alle.

Jeg var på besøg hos min mor og hendes mand og fik bl.a snakket blommer og hos dem var den også hel gal med frugt sætningen.
1 sølle blomme på et træ, der nok er ca 3 år gammel. Så meget tyder på at den har været gal rigtig mange steder.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, i går kl. 7.01

Men Søren nu har jeg selv været blandt de mest utålmodige herinde, så det er ren hykleri det jeg skriver. Men, 3 år er heller ikke meget for et blommetræ. Jeg har flere der også er ældre end tre år , som stadig ikke rigtig bærer. Hvis man så tager med de år hvor nogle af de vekselbærende så kan man hurtigt ende med et år hvor blommerne er få. I min have er victoria den sikre, opal er ved at blive mere sikker og alle de andre skifter lidt mellem ingen-hatfuld-drukner i blommer. Mit bedste og eneste råd er tålmodighed eller endnu bedre at plante rigeligt med træer. Det er ikke et problem at et træ eller flere ikke bærer bare man har nok af dem :). Inden folk siger at man ikke har plads, så har jeg 750m2 bygrund og jeg har stadig fundet plads til 30 frugttræer, græsplæne, køkkenhave og drivhus. Det kræver bare man ikke er bange for at beskære

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, i går kl. 7.27

Kan ikke rette i foregående opslag, så bær over med lidt rodede sætninger og det faktum,at jeg giver to råd , men skriver "et eneste".

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 16.09

Hej Morten.

Jeg synes at det er rigtig hyggeligt med diverse frugttræer, men det største problem for mig er vedligeholdelse og at få gjort brug af alt den frugt som man meget nemt kommer til at dyrke i en have på størrelse med vores. Jeg gider ikke at skulle plage ret mange mennesker om at tage i mod mit overskud af frugter. De vil også bare tænke at hvorfor dyrker du så meget, hvis det er et problem at komme af med?.. Her hvor jeg bor er vi gode til at dele ud af diverse overskud, men der bliver også kørt meget nedfalds frugt på genbrugspladsen . Det er derfor mit indtryk at mange gider ikke at gøre brug af denne rigdom som det jo er, men køber hellere de færdig produkter.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i går kl. 21.40

Morten Terkildsen

Sådan. :-)
Det er godt, at du skriver resultaterne ned. Det kan måske blive interessant om nogle år.
Har du blommetræer, som står så tæt, at de vokser sammen, eller holder du dem rent adskilt med beskæring.?
Jeg har en opal og en victoria, som jeg pønser på at lade vokse sammen for at se, hvad der sker.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, i dag kl. 9.41

Hej Jakob.

Jeg har sat mine meget tæt. Jeg overholdt pænt i starten alle sagkundskaben/gartnernes anbefalinger om flere meter imellem dem. Men som interessen for sorter steg, faldt mulighederne for at have dem langt fra hinanden. Nu er der flere af mine trær der står med ca. 1,5 m fra hinanden ( nogle steder endnu tættere). Er det for tæt? Helt sikkert! Men, jeg har fundet ud af at jeg bare skal trække grenene vandret og bestemme deres vinkler med snore ( så jeg former dem) og så skære dem både top og sider. Men ja nogle af dem vokser ind i hinanden. Men indtil nu har det kun betydet god bestøvning. Jeg har en trekant i et hjørne af haven som er ca. 2,5m-3,5m-2,5m her har jeg placeret i alt 5 træer langs højde og hypotenusen( giver mest mening hvis man ser dem :) ). Det skal dog siges, at jeg også skeler lidt til vækstkraft. Mine Oullins Reine Claude baserede træer ( et familietræ og et solitært træ) har jeg sat med mere plads da de gerne vokser meget.

Min oplevelse er at bestøvning bliver et mindre problem som årerne går. Der er nemlig altid noget der blomstrer samtidigt. De træer som jeg stadig er lidt uafklarede omkring er æbler og kirsebær. Kirsebær fordi de bliver store træer, men i min have ikke rigtig giver nok til at kunne retfærdiggøre pladsen. Æblerne fordi 1-2 træer leverer flere æbler en vi forbruger, og da alle andre også har æbler i området så er der ikke helt så meget efterspørgsel selv om de er gratis. Blommerne derimod gider folk godt have fordi de efterhånden er lidt en raritet i folks haver hvor jeg bor. Hvis man er heldig har folk et opal eller victoria træ ( hvilket jeg også vil anbefale hvis man kun vil have et), men mange har dem ikke fordi de ikke kan overkomme at spise dem, eller bare har glemt dem. En skål Oullins Reine Claude på arbejdspladsen får dog hurtigt ben at gå på.

Derudover tager naturen også sin del. Hele haven summer af insekter og fugle. Da jeg ikke gør andet end at beskære betragter jeg min lille frugthave som en økologisk en af slagsen, og derudover som et glimrende pusterum for et væld af natur. Den anden dag så jeg en fluesnapper i blommetræet og det er første gang jeg har haft den i haven.

Om nogle år ryger børnenes trampolin ( de bruger den ikke rigtig længere grundet alder) så bliver der plads til endnu et par træer :D

Nyt svar til emnet »2025 – Et dårligt år for blommer.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > 2025 – Et dårligt år for blommer.?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider