Forum

Nedfaldsæbler og stødpletter/råd

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, i går kl. 12.40

Hej,

Er der nogen, der ved, hvordan man kan se, om der er (begyndende) forrådnelse i en stødplet på et nedfaldsæble?
Er der råd, udvikler æblet som bekendt det giftige stof patulin, så jeg vil naturligvis kassere dem, der er råd i, men ved ikke, hvordan jeg kan skelne mellem alm. misfarvning af æblekødet pga. stød og egentlig råd.

Håber, nogen kan hjælpe - ked af at kassere en masse æbler pga. stødpletter, hvis det ikke er nødvendigt.

På forhånd tak,
Vh. Signe

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 18.50

Hej Signe.

Jeg tror ikke at du kan finde et holdbar svar på det du efterlyser. Jeg syntes ofte af det er vanskeligt at se på æblerne om de er støtte . Ofte svarer de igen ved at lægge og mugne med tiden. Jeg har dog erfaret at hvis man pakker sine æbler ind i avis papir kan man bremse råd udviklingen lidt. Det har noget med at æbler og andre frugter sender et stof af sted, der fremprovokere modningen hos de andre æbler og også mug tendensen.

Hvis du skal være rimelig sikker på at plukke holdbar æbler skal de plukkes direkte fra træet. På samme måde som når frugt avleren høster sine frugter til videresalg. Men selv med denne metode kan du ikke være 100 procent sikker på at dine æbler ikke har fået et mikroskopisk stød på et tidspunkt under væksten/modningen.
Det med at æbler under råd skulle danne giftige stoffer har jeg aldrig støt på før. Det er nyt for mig . Jeg vil umiddelbart tro at det ikke spiller så stor en rolle, da rigtig mange haveejere har spist og stadig spiser æbler, som så burde være giftige. Så jeg tror ikke at der er noget at frygte.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 18.55

Hej igen.

Du har ret. Jeg har dog aldrig skænket det en tanke at dette giftige stof havde så stor indflydelse.

Jeg tog lige en søgning på google og AI var hurtig med et svar til mig .

Patulin er et giftstof, der kan dannes af svampe i rådne eller beskadigede æbler, og det er især en risiko, hvis du presser egen most, da det kan sprede sig til hele æblet. For at undgå patulin skal du kassere alle rådne eller stødte æbler og kun bruge sunde frugter. Skær stødpletter grundigt væk, men hvis der er råd, skal hele æblet smides ud.
Sådan undgår du patulin
Sorér grundigt: Smid alle æbler med råd eller mug væk, også selvom det kun er en lille plet.
Tjek for stødpletter: Friske stødpletter kan skæres væk, men hvis der er begyndt at udvikle sig råd, skal hele æblet smides ud.
Brug sunde æbler: Brug kun æbler, der er helt fri for råd, når du presser most.
Vask grundigt: Vask altid æblerne, inden du bruger dem.
Opbevar korrekt: Opbevar æblerne rent og køligt (under 5 grader) indtil presning for at minimere risikoen for svampevækst.
Rengør udstyr: Sørg for, at din moster og andre redskaber er rene og kun brugt til fødevarer.
Vigtig information om patulin
Hvad det er: Patulin er et mykotoksin, der dannes af visse svampe (f.eks. Penicillium) og kan være sundhedsskadeligt.
Kræftrisiko: Stoffet er vurderet som potentielt kræftfremkaldende.
Spredning: I æbler kan et friskt stød måske skæres væk, men patulin kan sprede sig, hvis æblet begynder at rådne. I pærer trænger patulin ud i hele frugten, så alt råddent frugt skal kasseres, også selvom du skræller den, siger Fødevarestyrelsen.
Kommerciel juice: Kommercielt produceret æblejuice testes regelmæssigt, og indholdet af patulin er typisk under de fastsatte grænseværdier, ifølge Fødevarestyrelsen.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, i går kl. 22.21

Hej Søren,

Tak for dit svar. Jeg har faktisk også selv tjekket med ChatGPT og søgt på nettet, men ikke fundet svar på, HVORDAN jeg kan se, om der er begyndende råd i en stødplet. Det siger det svar, du har sat ind fra ChatGPT jo faktisk heller ikke noget om 😉

Vh. Signe

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, i går kl. 22.21

Hej Søren,

Tak for dit svar. Jeg har faktisk også selv tjekket med ChatGPT og søgt på nettet, men ikke fundet svar på, HVORDAN jeg kan se, om der er begyndende råd i en stødplet. Det siger det svar, du har sat ind fra ChatGPT jo faktisk heller ikke noget om 😉

Vh. Signe

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i går kl. 23.17

Signe Vesterdorf

Jeg vil nok alligevel mene, at farven bør kunne afsløre det, når du er i tvivl.
Hvis du skærer en lang skræl, og den er mørkere, hvor pletten var, så er der nok lidt råd på færde.
Eller hvis du skærer æblet igennem lige midt hele vejen igennem pletten, så må du kunne se det på tværsnittet.
Hvis tværsnittet har samme ensartede farve, så er der ikke råd.
Men kan du se mørkere frugtkød tæt på stødpletten, så er der begyndende råd.
Jeg tror din juice bliver mere ren, end noget man kan købe i en butik.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i dag kl. 10.57

Hej Signe.

Det er som før nævnt derfor at du ikke kan finde et svar på det du spørger om. Der er mig bekendt ingen sikre metoder, der kan indikere problemerne.

Jeg har engang læst at man kunne købe en scanner, der kunne undersøge æbler for stød. Men hellere ikke denne blev en succes. Så nej det kan vi ikke hjælpe dig med.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, i dag kl. 12.05

Hej Jakob og Søren,

Tak for svar.

Jakob, vil et æble ikke altid blive lidt brunt i kødet, hvor det er blevet stødt, også selvom der ikke er gået råd i det…?

Vh. Signe

Nyt svar til emnet »Nedfaldsæbler og stødpletter/råd«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nedfaldsæbler og stødpletter/råd

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider