Forum

Køkkenhavefilosofi og inspiration

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i går kl. 17.03

Først et kærligt skulderklap herfra til alle dem, der dyrker køkkenhaver.
Gøres det rigtigt, så vil det i høj grad være gavnligt for samfundets omstilling til bæredygtig økologi.

Hvordan, det gøres rigtigt, vil mange gerne vise og fortælle deres mening om, så enhver nybegynder kan blive helt stresset af alle de ting, der skal gøres.

Men når vi taler hobbykøkkenhave på friland, så er det i teorien faktisk helt enkelt og logisk, at det eneste, der ikke er rigtigt, er det forkerte.

Skær det forkerte fra, og du vil altid stå med et rigtigt resultat.

Undgå købestoffer, sprøjtemidler, gødning og andre kemikalier.
Minimer barjordsarealet.
Spar på drikkevandet.

Er der meget mere grundlæggende at huske for at kunne få 4-5 stjerner for sin køkkenhave af mig.?
Nej, det tror jeg såmænd ikke.

Alt, hvad derefter kommer til, vil typisk kun være motiveret af et ønske om at øge udbyttet, og i det spil vil mange gode engle hurtigt i forskellig grad falde for noget forkert.

Jamen køkkenhavejorden bliver jo udpint, hvis den ikke gødes, vil du nok høre flere erfarne køkkenhavefolk fortælle.
Men nej, mig bekendt har jord ikke nerver og kan derfor heller ikke pines.
Jord kan derimod være og gøres mere eller mindre mager, mere eller mindre fed, mere eller mindre sandet osv..
Og hvad der ikke er egnet til den ene slags planter er nok egnet til andre slags planter.
Tænker og bruger man det sådan, så bliver det pludseligt meget vanskeligt at forstå, hvori en "pine" eller eller en skade på naturen skulle bestå.
Nogle mennesker køber værdifulde råstoffer i form af sand og betaler dyr transport for at få det hjem i haven, så de kan bygge et magert bed, hvor danske hjemmehørende arter kan trives og blomstre "helt naturligt".
Men burde det ikke være muligt at finde en god variant af en økologisk køkkenhavepraksis, som af sig selv igennem nogle år kan afmagre jorden, så den helt automatisk forberedes og balanceres til sådan et blomsterbed.?
Der er flere måder at give stjerner på, men med sådan et økologisk køkkenhaveprojekt for øje bliver det nok tydeligt, hvorfor man ikke nødvendigvis må forvente flere, men måske nærmere færre bæredygtighedsstjerner for frilandsporrer med ekstra stor diameter.
Der skal måles på helt andre ting.

--

Man må gå ud fra, at ingen i Danmark er så fattige, at de behøver at dyrke grøntsager for at tjene penge og få føden.
Men når det er sagt, så vil jeg alligevel glæde mig over, at grøntsager er blevet så dyre, at arbejdet kan tillægges en større værdi.
I solidaritet med køkkenhavefolket vil jeg derfor gerne anbefale, at man stemmer imod en afgiftslettelse på grøntsager og andre fødevarer.

--

Kan dette mon give stof til en frugtbar køkkenhavediskussion, eller er det for varmt i disse dage.?

Pøj pøj med det.

Nyt svar til emnet »Køkkenhavefilosofi og inspiration«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Køkkenhavefilosofi og inspiration

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider