Forum

Rodskud fra hindbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle, 17. august 2005 kl. 21.21

Jeg aner intet om hindbær, men har sidste år plantet to "Autum blis" som ser ud til at ville give godt allerede i år. De er en del større og frodiger end jeg havde regnet med, men det gør nu ingenting. Til min store undren har jeg nu opdaget, at der dukker små rodskud op omkring planterne. Skal de fjernes, eller kan de bare få lov til at gro, evt. skæres fra og plantes et andet sted. Vil der komme hindbær på dem?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 18. august 2005 kl. 0.41

Hej Helle

Det er de nye skud som kommer fra roden der skal give bærene det efterfølgende år.

Dem må du endelig ikke klippe af med mindre de kommer så langt fra rækken at de står i vejen. Hindbær er en 2 årig plante som vokser op det første år og giver frugt det andet år. Det er nemt at se forskel på 1. og 2. års skud da 1 års skud er helt grønne. 2. års skudene er de skud der i år har givet bær. De er helt brune og kan klippes af efter høst.

Håber du kunne bruge det til noget.

Hilsen Christian

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Lindkvist, 30. august 2005 kl. 10.48

Hej

Må man klippe toppen af hindbærbuskene nu
eller skal man vente til februar måned?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. august 2005 kl. 11.04

Du skal ikke klippe toppen af. Derimod skal de ældste skud ved jordoverfladen (der har båret frugt) fjernes, og de lysegrønne, fra i år bevares. De ældste kendes på ud over gamle blomster- og frugtstande på, at de er mørkere på stænglen. Tidspunktet er nu, så hurtigt efter høst som muligt, så årsskuddene kan nå at vokse mest muligt sæsonen ud.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels, 1. september 2006 kl. 8.14

Vedr. Autum bliss
Denne hindbærsort bære i modsætning til de fleste andre på 1.års skud. Så for at få det fulde udbytte af fordelen ved denne sort, skal den klippes ned i januar – marts, inden de begynder at skyde fra roden. Fordelen er så at der ikke kommer orm i hindbærrene, dvs. at det er ikke nødvendigt at pudre/sprøjte. Jeg har nogle som er 7–8 år gamle, der har jeg efter min menind med held fjernet de svageste af de nye skud, støærre bær, mere luft i rækken
Troels

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 19. februar 2007 kl. 18.29

Jeg har også autum bliss, 4 stk. De giver rigeligt til vores forbrug. Men...der kommer så mange underløbiske rodskud længere væk fra planterne. det er lidt irriterende. Det ender jo med et krat. Har nogen erfaring med hvad man gør? Skla man bare hive op med hård hånd.

hilsen lone

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 19. februar 2007 kl. 19.31

Hindbær giver masser af rodskud. Mine står som skel mellem græsplænen og urtehaven, og det mylder op i græsplanen, men dem slår jeg jo bare med græslåmaskinen. I urtehaven graver jeg dem op, og der er tit nogle der gerne vil have mine planter, så jeg kommer dem i potter og giver dem væk når de har en pæn størrelse. Du kan ikke gøre meget andet end at grave dem op og der bliver ved med at komme nye hele sommersæsonen.

Helle – www.helleshave.dk

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 19. februar 2007 kl. 19.36

Tak.for svaret. Det må jeg jo så gøre! God ide med at komme i potter og gi'væk ; –)

hilsen lone

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 19. februar 2007 kl. 19.39

Det er altid en god idé at give overskud væk, mange bliver så taknemmelige for planter og buske er dyre. Jeg har før gravet en stor busk op og for ikke at køre den på genbrug, satte jeg den ude ved vejen og skrev gratis på, og hvad den hed. Inden der var gået 15 min. var den væk.

Helle – www.helleshave.dk

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holst, 22. august 2007 kl. 19.33

Hvor dybe skal betonringe være for at undgå at de skyder alle vejne

Nyt svar til emnet »Rodskud fra hindbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rodskud fra hindbær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider