Forum

Flytning af artiskokker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 19. august 2005 kl. 11.51

Hejsa!

Jeg har et luksusproblem. Jeg såede artiskokker i foråret, og der blev rigtig mange planter ud af det. Uden at tænke på størrelsen af disse plantede jeg dem ud i mit højbed men de er altså for store her. Nu har jeg lavet et nyt bed til disse, men hvornår er det bedst at flytte planterne hertil?

Hilsen

bjarne

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 21. august 2005 kl. 7.23

Hej Bjarne
Jeg har i mange år dyrket artiskokker, og kun meget få gange er det lykkedes at overvintre dem, jeg har prøvet med løv, gran, omvendt spand, lille telt ect. Men måske kan det lykkes, det er bare sådan, at du ikke skal tro, at de er døde, fordi du flyttede dem.

Der findes "en staude-artiskok", den hedder vist noget med Fjerritslev, prøv at spørge på din planteskole, den skulle være nemmere at overvintre, selvom det heller ikke er lykkedes for mig i mere end et par år.

Nu sår jeg bare hvert år i februar, og jeg får fine artiskokker, så hva søren, det er jo også sjovt
mvh Carina

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Rud, 22. august 2005 kl. 11.58

Planterne kan flyttes fra forår til efterår.

Planten kan ikke klare vintervæde, så det er vigtig at den står drænet let sandjord er perfekt. Ligeledes skal den dækkes til for nedbør

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. september 2005 kl. 21.35

Samme erfaring hos mig-dyrker dem som enårige, idet det er alt for meget besvær at prøve at overvintre dem. jeg fræser rækken op om efteråret når frosten har taget dem.

Hvis de sås tidligt har du jo selv erfaret bliver planterne meget store og bærer fint i selv normale somre og helt overdådigt i varme eftersomre som i år.

Et enkelt år blev det for meget så efter høst af omkring 200 (på en 20 m række) lod vi resten blomstre.

John Lykkegaard Haslev

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonnich Brinch Morgenstern, 4. april 2006 kl. 20.44

Jeg har gentagne gange forsøgt mig med artiskokker, altså sået dem og senere plantet dem ud, men selvom jeg går for at have temmelig grønne fingre, lykkes det mig aldrig, at få dem til bare at gå i stok. De nøjes med at være en lille kedelig og sårbar roset af blade, der forgår efter et par sæsoner. Hvordan skal man gøre, så jeg oplever at få bare een blomst?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Brinch Jensen, 3. juli 2006 kl. 17.23

Hej Sonnich Brinch Morgenstern

Dine artiskokker skal have masser af vand og udsættes for ekstrem sollys, så skal du bare se løjer. Din artiskok vil blomstrer fra nu af og til halvmånen sænker sig i August.

Jeg håber du bruge svaret?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arash Afsar, 24. februar 2009 kl. 15.18

Hej...hvormange frugter " stokke" kommer der af en plante? og hvordan formere man sine planter til flere? mange tak for en super webside

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 25. februar 2009 kl. 7.48

Hvis planterne overvintrer kommer der flere blomsterhoveder, da planterne bliver større og kraftigere og kan bære mere. Der var 10–12 stykker på mine sidste år. Ellers måske halvdelen. Desuden er der masser af små nye knopper, der ikke når at blive til noget.

Det er blomsterne, man spiser, inden de springer ud. På hver blomst sidder der mange, mange frø. Disse frø kan sås næste februar. Man skal blot lade dem modne og høste dem.

Nyt svar til emnet »Flytning af artiskokker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flytning af artiskokker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider