Forum

Lupin frø. Tilberedning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Freja, 1. september 2005 kl. 17.28

Er der nogle som ved det? Jeg har hørt, at de skulle være lige så sunde som soya bønner + de indholder B12 vitamin. Den fremgangsmåde som jeg fik fortalt, lyder ret indviklet, noget med at skifte vand på dem 4 gange medens de står i blød i 48 timer samt skifte vandet 2 gange medens de koger.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 2. september 2005 kl. 15.52

Lupinfrø er som udgangspunkt giftige og bør under ingen omstændigheder spises.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freja, 2. september 2005 kl. 19.34

Mange lupin arter har et højt niveau af alkaloid (bitter smagsstof) dette gør, at frøet for nogle er giftigt. Igennem mange år er dette stof blevet fjernet fra frøet ved iblødsætning. Men I 1920'erne fandt Tyske plante forædlere ud af, at frembringe den første lupin som var alkaloids fri, de kaldes i dag sød lupin og de kan konsumeres direkte af dyr og mennesker.

Den pose lupin frø jeg har er bitter lupin og de er fremstillet (distribueret) af noget som minder om Nutana (jeg kan se alle de forskellige frø osv som de fører bag på posen) de er tilmed økologiske.

Jeg ville bare hører om nogle havde erfaring med denne slags frø, inden jeg ringer til distributøren i Tyskland (mit tysk er smadder dårligt:-)

Nyt svar til emnet »Lupin frø. Tilberedning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lupin frø. Tilberedning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider