Forum

Jorddække i oktober

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine, 7. oktober 2005 kl. 10.48

Nu er det jo blevet oktober og jeg har desværre ikke fået plantet noget til at beskytte jorden i min økologiske køkkenhave til vinter. Er der noget jeg kan plante på denne årstid eller er det for sent?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. oktober 2005 kl. 11.02

Nu er det jo et helt usædvanligt vejr her i oktober i år, og jordtemperaturen er ret høj. Så rug vil sikkert spire, men den vil kun vokse lidt og langsomt,. Den overvintrer, så du skal hakke den om i det tidlige forår. Den vil ikke kunne nå at optage ret mange næringsstoffer, så virkningen vil på den front vil være minimal. Hvis du har etårigt ukrudt på arealet, som ikke er ved at blomstre, så lad det stå, da rødderne på ukrudtet beskytter jordstrukturen bedre, end en nyspiret rug, som er sået så sent.

Ellers er vi ved at være på det tidspunkt, hvor du kan dække bare arealer med et lag planteaffald som vinterdække. Det kan du læse mere om her:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jorddaekke/61.html

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 27. oktober 2005 kl. 12.52

Hej
Jeg har endnu ikke fået dækket alle mine bede (højbede i lærk) heller. De bliver dækket efterhånden som krukkerne med sommerblomster tømmes, så genbruger jeg mulden herfra. Og så bruger jeg i stor stil visne blade og planter. Bladene bruger jeg som de er, større planter findeler jeg lidt først.

Nu har jeg kun haft min nuværende have ca. 1 år så jeg har endnu ikke så meget kompost, men havde jeg haft havde jeg også blandet noget halvt omsat af den i.

Det giver en fantastisk jord efter et par år – i min gamle have var jorden i køkkenhaven helt fantastisk efter bare 2 år (nu var den så også ok i forvejen) så jeg har i hvertfald været glad for denne kombination, og det virker altså også selv om jeg først dækker nu!

mvh
Trine

Nyt svar til emnet »Jorddække i oktober«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jorddække i oktober

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider