Forum

Kartofler, der koger ud

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 19. marts 2006 kl. 17.21

Er der nogen, der kan give en logisk forklaring på, hvorfor Sava kartofler koger ud på denne årstid. De er købt i et supermarked her i byen. Desværre har vi købt 20 kg, str. 38–60 kl.1, men hvor er vi trætte af smattede kartofler hver dag. Jeg har prøvet at tage dem af, før de er færdigkogt, men det hjælper ikke. Jeg ved problemet kan forekomme om efteråret, men forventer det ikke på denne årstid.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Hansen, 20. marts 2006 kl. 7.27

Prøv at sætte kartoflerne over dækket med vand, sluk lige så snart de koger og lad gryden stå på kogepladen 30–45 minutter til kartoflerne er møre. Kræver et tætsluttende grydelåg, men så er der en god chance for, at kartoflerne ikke koger ud.

mvh Lars

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 21. marts 2006 kl. 17.05

En anden mulighed, jeg har hørt om, er, at lade kartoflerne stå i koldt vand nogle timer inden kogning, gerne skrællede. Vi har ikke oplevet vores kartofler(sava!) koge ud, men efter sigende, sker det, hvis kartoflerne har haft det for tørt, mens de vokser.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 21. marts 2006 kl. 21.09

Hej Lars og Knud!

Tak for svarene vedr. kartofler, der koger ud. Jeg vil prøve begge løsninger, men de sidste par dage, har jeg kogt med skrællen på, og så taget dem af, før de var færdigkogte. Men da jeg ikke kan lide at pille kartofler, har det kun været en nødløsning.

Venlig hilsen
Inge

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 22. marts 2006 kl. 1.18

Bare lad være med at pille dem og spis skrællen med

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 8. april 2006 kl. 18.07

Udkogte kartofler er velegnede til mos, og herregud 20 kg, hvor lang tid rækker de til?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 8. april 2006 kl. 21.42

20 kg kartofler! De rækker vel en dags tid eller to, især når husstanden er 2 pers.

Nyt svar til emnet »Kartofler, der koger ud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler, der koger ud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider