Forum

Hjælp vedr. hestemøg som gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 12. april 2006 kl. 16.44

Nu behøver jeg hjælp. Jeg har mulighed for at få noget hestemøg, og ville bruge det som gødning i køkkenhaven og prydhaven, men hende der vil levere det siger at det plejer at være om efteråret man gøder med det, men jeg mener jo det er nu planterne kan bruge det, hvad siger I? og skal jeg grave det lidt ned eller bare strø lidt muld over så det ikke er så slemt at gå i?. Jeg vil gerne ha' nogle gode forslag.

Hilsen Helle
www.helleshave.dk

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 13. april 2006 kl. 10.27

Hej Helle

Jeg brugte hestemøg, med halm, sidste forår, som jeg bare vendte rundt med spaden og vandede godt. Derefter plantede jeg roser og clematis i jorden. Det er gået fint, men jeg har senere fået at vide at det nok er lidt en skrap behandling at plante direkte efter.

Jeg vil også gerne vide hvordan man bruger hestemøg som flydende gødning, dvs at man har det i en spand med vand og derefter bruger vandet som gødning. Hvor meget skal det fortyndes?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne, 13. april 2006 kl. 23.02

I skal nok holde jer til at bruge frisk hestemøg til planter der kan tåle det og som skal plantes ud så som kartofler og kål og porrer. Sarte ting kan ikke spire i frisk hestemøg så lad være med at så gulerødder osv. i de bede der har fået helt frisk møg. Jeg giver putter det i komposten om efteråret og lægger noget plastik over den så næringen ikke vaskes for meget ud, og så er det klart til foråret hvor jeg giver de krævende planter det meste.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. april 2006 kl. 13.29

Tak for Jeres svar, jeg er kommet frem til at det nok er bedst jeg venter til efteråret, men nu er så min nye spørgsmål: kan jeg komme hestemøget i min hurtigkomposter og hvad med kompostormene er det for stærkt for dem? (en hurtigkomposter er en beholder som er købt til formålet og hvor jeg kan hente god kompost 2 gange om året)

Helle
www.helleshave.dk

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Thingmand, 15. april 2006 kl. 8.50

Jeg har srate møg i efteråret og her til foråret har jeg sarte kunstgødning

Nyt svar til emnet »Hjælp vedr. hestemøg som gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjælp vedr. hestemøg som gødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider