Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 15. april 2006 kl. 16.23
Hej
Jeg har haft en pose læggekartofler liggende i min mørke kælder i et stykke tid.
Havde egentlig glemt dem, men nu hvor jeg skal bruge dem, henter jeg dem op, og de har VILDT lange hvide spirer. Op til 15–20 cm. Kan jeg bruge dem?
Skrevet af: Anne Demant, 15. april 2006 kl. 17.49
Ja da. Bare du ikke knækker alle spirerne når du lægger dem.
Skrevet af: Helle Nørgaard, 15. april 2006 kl. 19.46
Hej Christian.
De lange hvide spirer får den fordi kartoflerne har ligget for mørkt, du kan rolig brække dem af og lægge dem til forspiring lyst så vil de få de rigtige spirer. Sidste år fik jeg ikke forespiret nok, så jeg lagde en del kartofler i jorden som ikke havde nogle spirer og det eneste der skete var bare at de kom lidt senere op, og derved forlængede jeg kartoffel sæsonen med 14 dage.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Helle, www.helleshave.dk
Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 15. april 2006 kl. 23.19
Ok, den ene siger jeg skal brække dem af, og den anden siger jeg skal passe på med at brække dem af?
Hvad skal jeg?
Hilsen Christian
Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 15. april 2006 kl. 23.20
Ok, den ene siger jeg skal brække dem af, og den anden siger jeg skal passe på med at brække dem af?
Hvad skal jeg?
Hilsen Christian
Skrevet af: Helle Nørgaard, 15. april 2006 kl. 23.30
Hej Christian
De spirer der kommer når kartoflerne ligger mørkt og som også kommer når spisekartoflerne ligger for længe i vores skuffe, er altså ikke dem der giver den grønne top, de rigtige spirer er meget mørkere og bliver slet ikke så lange. Tro mig.
Helle, www.helleshave.dk
Skrevet af: Alice E., 16. april 2006 kl. 11.16
Hej Christian!
De to svar, du har fået, er nok rigtige udfra erfaringer, -du vælger selv!
Undertegnede har erfaringer med lange spirer: Jeg vristede forsigtigt kartoflerne fra hinanden med saa mange spirer som muligt intakte, plantede hver enkelt kartoffel meget forsigtigt med den ene hånd om spirerne og puttede jord ned omkring knolden og spirerne over jorden. I vort endelige forårsvejr vil de se næsten normale ud i løbet af få dage og har et godt forspring.
Jeg har antagelig også plantet knoldene med spirerne brækket af og fået noget ud af dem, men jeg husker det ikke så nøje.
Mvh Alice
Skrevet af: Ditlev, 16. april 2006 kl. 21.57
De lange spirer er vel de samme som de korte. De har blot haft sværere ved at finde lys.
Skrevet af: Sebastian Vestergaard, 5. februar 2015 kl. 9.33
hej
jeg har fået en skoleopgave. jeg skal få så lange spirer som muligt.
hvad skal jeg gøre?
Skrevet af: Tom Andersen, 5. februar 2015 kl. 15.48
Opbevar spirende kartofler lunt (f.eks. 20 grader) og mørkt.
Spiren vil søge mod lys (op) og den lune temperatur holder gang i de enzymprocesser, der omsætter knoldens stivelse.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lange spirer på kartofler