Forum

Kartofler fra frø

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene, 26. april 2006 kl. 14.49

Jeg har fundet kartoffelfrø i USA og afprøver dem iår. de skulle (ifølge pakken) være virusfri. Er der nogen som har erfaringer med kartoffelfrø? Planterne står pt. i drivhuset og er ca. 10 cm høje – det skal være lidt større og kraftigere før jeg tør plante dem ud.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 1. maj 2006 kl. 10.07

Det lyder rigtigt spændende med kartofler fra frø. Husk at hvis de blir gode kan du gemme knoldende til at sætte næste år. Så længe der er så koldt som der er nu ville jeg ikke turde plante ud, da de små planter højst sandsynligt vil blive svedet af nattefrosten. Men på gode dage kan du sætte dem udenfor og så forhåbentlig plante dem ud her midt i maj, måske under plastik?

Held og lykke med det spændende projekt.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 10. juli 2008 kl. 18.48

Mine kartofler er lige til at grave op.Blomsterne er visnet ned lige bortset fra en enkelt blomst,som i stedet for at falde af,har dannet en form for frugt...minder lidt om en lille tomat...Hvad er det?Det skal lige nævnes,at det er første gang,jeg dyrker kartofler,så måske er fænomenet helt normalt!Jeg vil nok lade planten stå for at se,om den danner frø.Har I garvede kartoffelavlere svar til mig?M.v.h.Bente.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 10. juli 2008 kl. 20.39

Hej. Det er helt normal. Som barn kaldte vi dem kartoffelæbler. Men de er giftige, Inden i kommer der frø.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vigge Thessen, 21. juli 2008 kl. 13.06

Vi har nu også fået kartoffel frø på vores planter, men kan de blive til kartoffel planter – der så giver nye kartoffler?

Vigge

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Opstrup, 4. november 2008 kl. 23.22

Til Vigge
du kan så dine kartoffelfrø, og få kartofler ud af det, men hvordan de bliver kan først smages, ses når de giver knolde

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar K., 15. oktober 2010 kl. 17.59

I år har jeg dyrket nogle få kartofler fra frø, og de bedste har væet Russian Blue F2 fra Durgan i Canada (F2 fordi jeg antager, at alle kartofler i handelen er krydsninger, altså F1), som var levende og havde blade indtil den første nattefrost. Jeg har nu høstet planten (der var kun en tilbage) og gravet tre små violette knolde op (jeg regner med, at de også er violette indeni, men har ikke lyst til at se efter). Næste år vil jeg dyrke flere kartofler fra TPS (den amerikanske forkortelse fra True Poato Seeds, som måske kun er kendt af dem, der var med til Tom Wagners præsentation sidste efterår).

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar K., 15. oktober 2010 kl. 17.59

I år har jeg dyrket nogle få kartofler fra frø, og de bedste har væet Russian Blue F2 fra Durgan i Canada (F2 fordi jeg antager, at alle kartofler i handelen er krydsninger, altså F1), som var levende og havde blade indtil den første nattefrost. Jeg har nu høstet planten (der var kun en tilbage) og gravet tre små violette knolde op (jeg regner med, at de også er violette indeni, men har ikke lyst til at se efter). Næste år vil jeg dyrke flere kartofler fra TPS (den amerikanske forkortelse fra True Poato Seeds, som måske kun er kendt af dem, der var med til Tom Wagners præsentation sidste efterår).

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar K., 8. november 2010 kl. 12.38

Til april starter kartoffelsæsonen igen, og jeg vil bruge læggekartofler fra Danmark (økologiske aspargeskartofler fra Brugsen og lyserøde kartofler fra min mors have) og TPS fra Canada (Durgan), USA (Tom Wagner og Wendy Montanez) og måske New Zealand. TPS kan producere kartofler i alle farver, og hver plante fra frø er forskellig fra alle andre og kan blive til en ny sort.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar K., 8. november 2010 kl. 12.38

Til april starter kartoffelsæsonen igen, og jeg vil bruge læggekartofler fra Danmark (økologiske aspargeskartofler fra Brugsen og lyserøde kartofler fra min mors have) og TPS fra Canada (Durgan), USA (Tom Wagner og Wendy Montanez) og måske New Zealand. TPS kan producere kartofler i alle farver, og hver plante fra frø er forskellig fra alle andre og kan blive til en ny sort.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. november 2010 kl. 19.40

Jeg var også til Tom Wagner-workshop og fik frø med hjem, så jeg har lidt læggekartofler til næste år af "John Tom Kaighin", opkaldt efter Toms søn.

Jeg var meget imponeret af planterne, som voksede langsomt i starten, men så gik de pludselig amok og blev næsten 1 m høje. Der var mange små kartofler under, så jeg fik smagt lidt også. De var meget lækre, så jeg ser frem til at prøve mine læggekartofler til næste sommer!

Nyt svar til emnet »Kartofler fra frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler fra frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider