Forum

Se forksle på solbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael, 23. juni 2006 kl. 11.34

Jeg ved at der i min have både er Ben Adler og Titania solbær, men jeg ved ikke hvad der er hvad. Hvordan kan jeg se forskel på dem?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 23. juni 2006 kl. 14.23

Titania bærer sit navn med rette, den bliver en sand kæmpe. Så du kan roligt regne med, at de største af dine buske er Titania.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Reinhard Bilacz, 8. juli 2007 kl. 14.03

Hej, jeg har plantet to solbærbuske " Titania" for 2 år siden. Sidste år var udbyttet minimal, men i år er der ret mange store flotte næsten sorte bær, som er begyndt at falde af. Mit problem er at de ikke er søde og heller og har heller i rod saft indeni. Mit spørgsmål er: Hvornår skal disse bær høstes? På forhånd tak

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 9. juli 2007 kl. 8.53

Jeg høstede mine solbær i går. Og jeg synes heller ikke, at solbær lige fra busken smager særlig godt – de skal syltes eller koges til saft, så smager de rigtig godt.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 9. juli 2007 kl. 13.30

Michael:
Titania burde modne først af de 2 sorter hvis de står samme sted i haven.

Klaser er en smule længere end på Ben Alder, men det er ikke sikker at du kan se forskellen der.

Har selv Ben Alder og de er pt. ikke modne endnu.

Reinhard:
Titania kan godt modne over en lang periode, dvs. der er både modne og umodne bær på busken samtidig. Så du må plukke bærene af flere gang for at få optimal smag og farve.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 9. juli 2007 kl. 19.16

Solbær:
Jeg syntes at "Titania" solbærsorten drysser alt for meget. En masse bær falder af.

Jeg har selv 3 "Titania" solbærbuske og har netop i disse dage høstet bærerne, men under buskene lå der næsten lige så mange bær og ved selve plukningen faldt der også en masse af.

Så jeg forstår ikke helt at netop den sort bliver anbefalet så meget, bærerne er godt nok af fin kvalitet, men mange går tabt p.g.a. drysseri.

Peder.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 9. juli 2007 kl. 19.57

Jeg har også Titania solbær. Det gælder også for dem, at sommeren er lidt tidligere i år. Jeg plejer at starte med det, jeg kalder luksushøst, hvor jeg kun plukker de allerstørste og kun dem, der sidder løst på stilken (til morgenyoughourten). I år var de allerførste modne 3. juli, men først 6. juli plukkede jeg et par liter, stadig kun de løse og smagt på jævnligt. Det var åbenbart en god ide', for derfor dryssede de ikke under sidste kraftige blæst.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. juli 2007 kl. 22.53

Hvis en solbær ikke smager godt eller af ingenting er den nok ikke moden. Solbær er nok det som smager af mest.

Der er nærmest et hav af modne hyben snart. Hyben slår alle andre typer bær med indhold af både antioxidanter og C-vitaminer – langt før målstregen. Slip for udkærning, kog saft. Pluk dem ikke ved bilvejene.

Forøvrigt opstammer jeg alle mine bærbuske, så er de nemmere at plukke. Jeg sidder ned og plukker. Det er det rene svir. håp

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. juli 2007 kl. 20.41

Ifl. Fyens Stiftstidende i dag er Titania solbær meget tilbyrlig til at drysse. håp

Nyt svar til emnet »Se forksle på solbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Se forksle på solbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider