Forum

Skadedyr i jordbærenes rødder?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 26. juni 2006 kl. 8.31

I mine 3 nye rækker jordbær, plantet sidste sommer, bliver bladene gule, falder til jorden, for til sidst helt at visne ned. Det kom meget pludseligt.

De har ikke manglet vand og gødning. Er dækket i rækkerne med halm men det er vist nu kun et spørgsmål om tid, før alle planter ikke er mere.

Vores nabo mener det er en slags orm/ larve eller lign. der spiser af rødderne – at det kan være noget der har boet i halmen inden jeg lagde det ud. Men halm fra den samme balle er også lagt i de 3 gamle rækker og de lever i bedste velgående.

Håber I derude kan give et bud hvad der sker med mine jordbær?

PS. Har ikke gravet op for at se efter, forsøger at redder udløberene der nu står i potter v/ moderplanterne!

Vh Jeanet

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Muilil, 5. juli 2006 kl. 1.27

Der er flere muligheder:

1. Halmen har indeholdt sprøjtemidler (f.eks. Round Up).

2. Snudebiller (er der billetklip i bladene).

3. Jorbærnematoder (kan ej ses).

4. Koldt forår med massser af blomsteranlæg og efterfølgende varme og tørke.

Grav en plante op og se om rødderne er sunde. Hvis det er snudebiller vil du finde blege hvide larver i rodkagen.

Lilium

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 5. juli 2006 kl. 9.56

Hej Lilium...

Tak for svaret.

Hvis det var halmen det var galt med, ville de 3 'gamle'rækker jordbær også være angrebet. De lever stadig i bedste velgående og forsyner os med skønne bær.

Udfra mere søgen på skadebilledet tror jeg næsten det kan være jordbærdværgmide.

De nye førsteårsrækker er nu fjernet. Udløberene står pottet i skygge og bliver jævnligt vandet med udtræk af løg og hvidløg. Et råd jeg har læst om et andet sted her på havenyt. Det ser ud til at hjælpe. Bladende er begyndt at vende fra, at være gul/grønne til at blive helt grønne igen. Planterne/udløberene har rejst sig og knokler virkelig for at overleve.

Jeg tog en pose løg og hvidløg, skar det hele ud i stor stykker, hældte 10 liter vand på og lod det stå i det varme drivhus til næste dag. Om jeg har gjort det rigtigt ved jeg ikke, men metoden virker indtil nu.

Venlig hilsen Jeanet

Nyt svar til emnet »Skadedyr i jordbærenes rødder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skadedyr i jordbærenes rødder?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider