Skrevet af: Eva Kongsbak, 25. juli 2006 kl. 12.27
Jeg har store problemer med mine rabarber, som ikke bliver ret store højst 10–15 cm. På undersiden af bladene som ikke bliver ret store, sidder nogle små bitte sorte lus eller lignende, jeg spuler dem af næsten daglig men det hjælper ikke, kan det have noget at gøre med at det er under et blommetræ jeg har sat den?
Jeg har en anden Rabarberplante 2 meter fra den også under blommetræet, den trives nogenlunde, der er ikke nogle dyr på denne plante, siges at de kun er 2 år gamle, håber på et godt råd, om hvad jeg gør.
Skrevet af: Lone, 3. april 2007 kl. 9.38
Mine forældre har rabarberplanter derhjemme. kan man hvis man vil have dem i sin egen have bruge noget af planten for at få en plante i sin egen have?
Skrevet af: Helle Nørgaard, 3. april 2007 kl. 10.46
Hej Lone
Sæt du bare spaden ned igennem og del den, det er den måde mange af os har fået rabarber i haven.
Helle – www.helleshave.dk
Skrevet af: Eva Kongsbak, 3. april 2007 kl. 11.12
Jeg vil godt vide hvad man gør når man har mange lus i rabarberne?
Skrevet af: Helle Nørgaard, 3. april 2007 kl. 11.44
Se det har jeg aldrig prøvet før, men prøv at brus dem godt over med vand og så plant et par fed hvidløg rundt om, det kan lusene ikke lide.
Helle – www.helleshave.dk
Skrevet af: Eva Kongsbak, 4. april 2007 kl. 11.17
Tak for rådet med hvidløgene, jeg har hørt det før men aldrig prøvet at bruge metoden
Skrevet af: Bent Gravesen, 2. juli 2012 kl. 20.07
Om det hjælper på lusene irabarberne ved jeg ikke, meeen det tror jeg.
Der er mange lus i år, i roserne og jeg har et lille opstammet ældre træ jeg ikke kender navnet på, det er er meget angrebet men jeg bruger den opløsning jeg altid har bugt til roserne.
1 dl. brun sæbe, 1 dl. sprit, 1 dl. eddike og så 10 l. vand.
Det er forhodet og det jo halveres eller man kan lave det i en fjerdedel i forholdet. Opløsningen kommer jeg i en håndfister, den der sprayfidus. Jeg sprøjter kun på de lus jeg kan se og har gjordt det i mange år, det virker. Lusene i roserne er grønne og stor i dag, i morgen er de skrumpet og sorte, døde.
Kender en som er ramt meget i år af bøgelus, han har brugt opløsningen, det virker.
RABARBER, jeg opdagede de sorte lus i dag, milioner af dem, de er sprøjtet med opløsningen, så må vi se i morgen men efter en time efter sprøjtningen ser det ud til at virke.
Mine rabarber er nu ret store i år så det med at du kun har små svage kan jeg ikke svare på, måske for lidt sol, ved det ikke.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rabarber