Forum

Såning af efterafgrøde – hvordan?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 29. juli 2006 kl. 11.37

I år vil vi forsøge os med vinterdækning af vores køkkenhave, for at holde på kvælstoffet. Til det formål har jeg købt en frøblanding fra Den Økologiske Have i Odder bestående af vintervikke, rug, boghvede og honningurt. Nu er mit spørgsmål – hvordan sår jeg det? Der står på poserne af de skal såes i 2–3 cm dybde, men jeg kan da ikke forestille mig at det ligefrem skal såes i rækkekultur, eller hvad? Eller skal det bare strøes ud på arealet og så rives over bagefter?

Håber nogle kan hjælpe mig – jeg bestemte mig for denne fremgansmetode efter at have læst Karna Maj's artikel om efterafgrøder, men i den står der ikke noget om såning.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 29. juli 2006 kl. 12.39

Tror du ikke bare du skal strø det ud over en stykke og så bare rive og vande det

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. juli 2006 kl. 12.49

Kære Jes Kasper Klittum

Du har jo ret i at såteknikken mangler i artikelen om grøngødning. Så jeg er gået i gang med at skrive en artikel om såning, da etablering af grønafgrøde som bredsåning kræver lidt mere omhu end at strø frø ud, rive over og vande, hvis man vil være sikker på et godt resultat. Håber du lige har tålmodighed et døgns tid, så lægger jeg et link til artiklen her. Der er sikkert andre, som har brug for en såvejledning. Og nu bliver jorden jo endelig våd igen, så vi kan så.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 29. juli 2006 kl. 20.02

Hej Karna,

Det vil jeg se frem til, men husk nu at holde weekend også, ikke. :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. juli 2006 kl. 10.59

Hej Jes

Her er så artiklen. Jeg holder ferie, men sørger også for at der sker lidt her på Havenyt ind i mellem. Så her er artiklen – inden jeg tager på en rotur i Nakskov Fjord i min havkajak.

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/727.html

Mange hilsener
Karna

Nyt svar til emnet »Såning af efterafgrøde – hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Såning af efterafgrøde – hvordan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider