Forum

Mosegrise og kartofter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene, 29. juli 2006 kl. 17.23

Hej
Jeg har mosegrise... og normalt ville jeg jo vente lidt med at tage min hovedafgrøde af kartofler op, men jeg kan vel snyde mosegrisen hvis jeg tager den op nu? Hvis ikke de allerede har været der... Toppene er begyndt at blive gule så der kommer jo ikke så meget mere vækst på knoldene.

Er der nogen der har erfaringer med at tage kartoflerne lidt tidligere? Andet end lidt mindre knolde og måske kan det gå ud over holdbarheden.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juli 2006 kl. 19.40

Hej Helene.

Jeg ville grave dem op nu.

Jeg har i mange år, af forskellige årsager, gravet mine op på et tidligt tidspunkt. Du undgår, at mosegrisene løber med dem. Du undgår, at de bliver smittet med skimmel. Det er en betingelse, at du kan få dem op, uden der hænger for meget jord ved, og at du kan opbevare dem så køligt som muligt, samt absolut mørkt, mem ikke i plastik. De skal kunne ånde, og frem for alt kunne forblive tørre.

Hvis jeg har overholdt disse betingelser, har jeg gode erfaringer med at grave dem op på et tidligt tidspunkt. Mine har været oppe i 14 dage nu.

Mvh. Hans

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene, 30. juli 2006 kl. 9.24

Hej Hans

Tak for dine tips – en yderligere grund til at grave dem tidligt op er også at så kan vi jo nå at få en ekstra høst på det stykke jord.

Mvh Helene

Nyt svar til emnet »Mosegrise og kartofter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mosegrise og kartofter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider