Forum

Tomatplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Strøm Madsen, 12. august 2006 kl. 14.47

Hej.

Mine tomatplanter står ikke i drivhus, men de er blevet store og flotte.

Mit spørgsmål er så: hvis tomaterne ikke er blevet røde endnu, når de så at blive det?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. august 2006 kl. 14.02

Hej Marianne.

Mine tomater står også friland, og de er først nu begyndt at blive røde. Jeg plejer at have mine tomatplanter ude til oktober, så ja, de kan sagtens nå at blive røde endnu.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 13. august 2006 kl. 19.23

Helt enig. Og når det bliver oktober og koldt i vejret, kan de sidste grønne tomater enten syltes, hvis man kan lide det, eller tages ind og lægges sammen med grønne æbler, så modner de fleste af dem lidt efter lidt.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Bigum, 14. august 2006 kl. 22.36

Mine tomater der står ude, – i år for første gang ved en vestvendt væg, har næsten allesammen en sort rund plamage ved blomsten, der breder sig og ligner råd. Når jeg skærer det af er den sidste halvdel af tomaten pæn. Har de haft det for varmt?. Jeg har ikke oplevet det før.

VH Inge

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 15. august 2006 kl. 15.14

Ja -sandsynligvis en kombination af varme -mangel på vand og hermed calcium. Denne kombination giver griffelråd -som du jo har oplevet.

Hvad angår modning af grønne tomater se venligst indlægget i drivhuset om tomater.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Christensen, 21. august 2006 kl. 8.51

Mine tomater (Cherrytomater) står ude, og i nærheden af kartofler, så de bliver smittet med kartoffelskimmel, det går meget hurtigt, kan man gøre noget ved det, har prøvet at hænge plastik ud over dem, har ikke set om det virker gunstigt på dem, har også tænkt på at trække en plastikpose over klaserne.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 23. august 2006 kl. 19.55

Jeg har også haft problemer med råd. Har fået at vide, at det enten kan skyldes at tomaterne har fået for lidt vand og rodnettet dermed er visnet væk så de ikke kan optage vand – eller at de i en periode er blevet overvandet og rodnettet derfor er rådnet væk med tørkeskader tilfølge.

Tomaterne får først den mørke plamage når de er blevet røde og jeg eksperimenterer derfor med at plukke dem grønne og få dem til at modne inde. Er der nogen der har erfaringer med om det kan lade sig gøre at "snyde" tomaterne på den måde så man undgår det rådne område?

Og er der nogen der ved om jeg kan bruge de grønne tomater med det samme (fx syltet) selvom de altså senere hen ville udvikle råd?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Bigum, 23. august 2006 kl. 22.23

Hej igen. Mine tomater fik den brune plamage mens de var grønne, men det var vel på det tidspunkt de har manglet vand, som jeg jo nu ved kan være årsagen.

VH Inge

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 24. august 2006 kl. 17.45

Griffelråd opstår allerede på blomstringstidspunktet!

Så derfor er der nok ikke meget man kan gøre.

Lilium

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 29. august 2006 kl. 18.47

Hej igen

Så har mine grønne tomater – der, når de er røde og modne, udvikler råd – ligget inde og modnet i et skab nogle dage med avispapir om sig. Og resultatet er fantastisk:de bliver røde, modne og velsmagende – men uden den grålige plamage som deres røde søstre på planten har!

Så der er altså håb forude for sine tomater, selvom de uheldigvis har fået griffelråd.

Charlotte

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Bigum, 30. august 2006 kl. 23.35

He Charlotte, så vil jeg prøve det. Solen er jo heller ikke til meget hjælp i øjeblikket.

VH Inge

Nyt svar til emnet »Tomatplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomatplanter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider