Forum

Asparges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Borcher, 17. august 2006 kl. 10.43

Kan man flytte etablerede/ældre aspargesplanter til et nyoprettet bed?

Jeg har prøvet at finde svaret i havelitteraturen og på nettet – men det er ikke lykkedes.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Thestrup, 17. august 2006 kl. 11.28

Hej Susanne.

Jeg har ikke selv prøvet at flytte etablerede aspagresplanter, men har da dyrket aspagres (grønne) i flere år. Du skal vide at de får et overordentligt stort og tæt rodnet, så hvis de er meget gamle tror jeg det vil være lettere for dig at købe nye planter. (Eller hvorfor ikke så dem – det har jeg selv gjort 3 gange med held). Ellers tror jeg du skal vente lidt endnu, i slutningen af september eller oktober, når planten er i hvile. Det tror jeg så til gengæld ikke der vil være noget i vejen for.

Hilsen fra Susanne.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. august 2006 kl. 8.34

Hej 2x Susanne
Asparges flyttes normalt kun i foråret og hvis du er så heldig at du har mange planter – skal kun hanplanterne udvælges og smid så hunplanterne væk. Planterne kan også deles ligesom andre stauder, nemmest med 2 havegrebe, der begge stikkes i rodkagen og presses mod hinanden. Det er vigtigt at der er nogle skud på hvert rodstykke.

Det er hanplanterne der giver det største udbytte og fordelen i at bruge ældre planter er, at så kan der høstes hurtigere end hvis der sås eller plantes nyindkøbte 2-års planter.

Venlig hilsen
Boi Jensen – www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Asparges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider