Forum

Havefrø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads, 26. august 2006 kl. 0.02

Jeg vil gerne vide om der findes et sted hvor jeg kan bestille havefrø af gamle sorter over internettet?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 26. august 2006 kl. 0.21

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 26. august 2006 kl. 19.47

Du kan også prøve Botanisk have i Københavne, der kan du bestille over internettet. Hvis du bor i Århus, så er den Gamle By stedet med mange gamle planter.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 26. august 2006 kl. 20.11

Hej Mads

Desværre er der ikke så mange firmaer, der fører de gode, gamle og gennemprøvede sorter mere, og en del af vores havekulturhistorie er dermed i fare. Og desværre bliver en større og større del af udvalget dyre F:1 hybrider.

Prøv at kigge forbi foreningen frøsamlernes hjemmeside: www.froesamlerne.dk/

Mange af foreningens medlemmer dyrker frø af gamle sorter, og giver andre medlemmer mulighed for at få adgang til disse. Jeg nyder selv stor glæde deraf (og yder, da jeg avler en del frø).

Jeg kan sådan lige komme i tanker om disse firmaer, som har en del gamle sorter:

www.froebutikken.dk/
www.impecta.se/
www.runabergsfroer.se/

Er det nogle bestemte sorter, du er på jagt efter, eller er det bare sådan generelt?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Henrichsen, 13. marts 2007 kl. 16.30

Efter i flere år at have søgt efter peberrod / frø
forsøger jeg hermed at få hjælp, hvor kan jeg få fat i forannævnte

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 13. marts 2007 kl. 22.04

Tak for hjælpen,
Mads

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 14. marts 2007 kl. 9.08

Hej John.

På nettet har jeg forsøgt, at undersøge mere om frø af peberroden. Syntes det er et spændende spørgsmål. Jeg har selv haft peberrod i haven, men har aldrig set den blomstre eller tænkt over, om den kunne frøformeres.

Nu ved jeg så ikke om du vil bruge frøene til frøformering eller andet, men jeg er kommet frem til, at frøformering er svært da frøene ikke er levedygtige – at det er knolden man lægger i jorden.

Har intet kunne finde om, hvor man kan få frø fra peberoden så måske skal du hen og dyrke en plante selv for, at få frø. Fandt en rigtig god artikel om emnet. Måske du kan bruge den.

www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=20

Prøv evt. at stille spørgsmålet i FRØ- OG PLANTEBYTTE her på havenyt. Der kunne måske være nogle der havde peberrod i haven, der blomstre i løbet af sommeren og gerne ville sende dig nogle frø.

Venlig hilsen Jeanet

Nyt svar til emnet »Havefrø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Havefrø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider