Forum

Hvidløgets indhold

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel, 1. september 2006 kl. 10.51

Hejsa.

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget om hvidløg – i tal.

Hvad er der i et hvidløg, altså vitaminer, mineraler osv.

Mikkel

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 21.06

Kulturhistorisk baggrund
Hvidløg er blevet værdsat af mennesker helt tilbage i oldtiden.

I 4. Mosebog beklager jøderne sig til Moses over, at de under deres 40 år lange ophold i ørkenen har måttet undvære hvidløg. Det var simpelthen for meget for de gamle israelitter.

Egypterne var også vilde med hvidløg. Ved opførelsen af Keops-pyramiden blev der til indkøb af hvidløg, rødløg og ræddiker brugt, hvad der i dag svarer til 25 millioner danske kroner.

Da byggeledelsen ville skære i budgettet og inddrage den daglige ration af hvidløg, nedlagde slaverne arbejdet, indtil de fik deres hvidløg igen.

Hvidløg er ikke kun blevet brugt i madlavning.

Grækerne og romerne spiste hvidløg for at bevare helbredet og som elskovsmiddel.

Den græske læge Hippokrates anbefalede desuden hvidløg mod orm, lungebetændelse, bylder og betændelse i sår og rifter.

I Kina har det helt op til vore dage været et godt råd at lægge en skive hvidløg ind i øregangen, hvis man havde mellemørebetændelse.

Brug af hvidløg I det gamle Egypten blev hvidløg anset for at være helsebringende. Faraoerne fik derfor masser af hvidløg med sig i deres grave.

Især i Balkan-området er hvidløg blevet båret som amulet om halsen for at holde onde kræfter og vampyrer borte.

Vikingerne havde hvidløg med på togt for at undgå skørbug.

Et gammelt husråd siger, at hvis man fodrer sin baby med hvidløg, kan man bedre finde den i mørke.

Forskning i hvidløg
På Danmarks Tekniske Universitet undersøger forskere de aktive indholdsstoffer i hvidløg og tester deres medicinske effekt.

Foreløbigt kan forskerne fastslå, at hvidløg indeholder 4–5 forskellige aktive stoffer, der har en antibakteriel virkning.

Interaktion Hvidløg kan ifølge Lægemiddelstyrelsen øge virkningen af blodfortyndende medicin.

Får du blodfortyndende medicin, bør du derfor ikke spise hvidløgspræparater uden først at have snakket med din læge.

Læs mere om interaktion Bivirkninger Hvis du spiser hvidløg kan lugten fra din ånde og hud forandres.

Du kan også få gener i mave-tarmkanalen.

Læs mere om bivirkninger
Det drejer sig blandt andet om stofferne alliin og allicin.

Forsøg har vist, at disse stoffer kan blokere kommunikationen mellem bakterier, og det gør bakterierne mere sårbare.

Hvis en bakterie først bliver isoleret fra bakteriefællesskabet, bliver den nemmere at nedkæmpe med antibiotika.

Derfor undersøger forskerne, om en kombinationsbehandling med hvidløg og antibiotika er mere effektiv end en behandling, der udelukkende er baseret på antibiotika.

Forskerne arbejder også på at isolere de aktive stoffer i hvidløg og fremstille dem kemisk. Dermed vil forskerne kunne sikre sig et ensartet og højt niveau af de pågældende stoffer.

Foruden de antibakterielle stoffer har hvidløg også et højt indhold af A, B og C-vitaminer.

Praktiske anvisninger
Du kan selv udnytte de aktive stoffer i hvidløg til at forebygge og lindre sygdomme.

Du kan både bruge feddene i hvidløget og den friske top.

Hvis du spiser marineret hvidløg, får du dog kun den gode smag i en mild udgave, men ingen medicinsk virkning.

Du udnytter bedst de aktive indholdsstoffer, hvis du spiser hvidløg i rå form.

Hvis hvidløg skal indgå i en varm ret, så lad det hakkede eller knuste hvidløg hvile i cirka 10 minutter før tilberedning.

Dyrkning af hvidløg Du kan sagtens selv dyrke hvidløg.

Vælg gode, friske fed og plant dem direkte i jorden.

Feddene kan plantes både forår og efterår.

Sæt feddene med spidsen opad og bunden cirka 15 centimeter nede i jorden.

Feddene er ikke særligt næringskrævende, udover at de skal have rigeligt med vand.

Smil M.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 21.08

Hvidløgs latinske navn er Allium sativum.

Der er 300 forskellige arter af hvidløg.

Hvidløg tilhører liljefamilien og kommer oprindelig fra Centralasien.

Du kan købe både naturlægemidler og kosttilskud, som indeholder hvidløg.

Ps...

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 21.12

Tror jeg fik det hele med...

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. oktober 2006 kl. 22.05

Meget imponerende Marie.

Er du sikker på at de skal plantes i 15 cm dybde?

Det er godt nok langt nede.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 9. oktober 2006 kl. 22.13

Ja, åbenbart. Jeg har fundet informationen inde på dennehjemmeside:
www.dr.dk/DR2/Urt/Planter+i+Urt/Hvidløg/20060704103517.htm
det er faktisk en helt ok hjemmeside, hvor man bl.a. kan læse om div. opskrifter med hvidløg.

Faktisk var jeg selv rimelig chokeret over at hører at de skulle plantes i 15 cm dybde, da jeg selv har plantet en del hvidløg i 3 cm dybde.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Larsen, 6. april 2007 kl. 16.50

I Chile,hvor jeg ofte opholder mig,er hvidløg også anerkendt som middel mod forhøjet/lavt blodtryk,udover at det nedsætter det dårlige cholesterolindhold i blodet med op til 20%,HVIS MAN DAGLIGT INDTAGER 3FED.

Hvidløg er også godt at indtage hvis man ofte har ledsmerter i kroppen
SÅ DYRK MASSER AF HVIDLØG! OG DU ER PÅ VEJ TIL ET BEDRE HELBRED.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. april 2007 kl. 19.53

Nå Søren kan nøjes KUN at plante hvidløgene.

Marie, det er alm. kendt at løg skal sættes i 3x løgets egen dybde. Du er ikke helt på højde med det. håp

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 7. april 2007 kl. 15.28

Nej, hehe – det er jeg vist ikke – men man kan jo kun blive klogere på planter...

M.

Nyt svar til emnet »Hvidløgets indhold«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløgets indhold

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider