Forum

Friske hvidløg!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 3. september 2006 kl. 21.02

Jeg har netop plantet hvidløg idag og har tit hørt at friske nye hvidløg er en delikatesse. det er bare det at jeg ikke helt ved...til hvad? for når man steger det med maden, kan man vel ikke smage forskel, eller hvad?

Hvad siger I?

Hilsen lone.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 4. september 2006 kl. 8.24

Hejsa!

Jeg bruger gerne mine friske hvidløg til Tzatziki:

Riv en agurk og udvand denne, tilsæt salt og finthakket (frisk) hvidløg efter behag. Bland med græsk Youghurt. Stil på køl et par timer.

Her kan man virkelig smage forskel om det er frisk eller "købe" hvidløg ;o)

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 4. september 2006 kl. 9.28

Tak for tippet. det lyder lækkert. det skal prøves.

hilden lone

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 21.16

Hvidløg er god til fiskeretter...

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 9. oktober 2006 kl. 17.00

Prøv denne hjemmeside:
www.dr.dk/DR2/Urt/Rikkes+opskrifter/Hvidløg/20060616115302.htm
Her skulle du kunne finde lidt opskrifter med hvidløg.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 9. oktober 2006 kl. 22.17

Ellers kan du prøve at sætte et helt løg i ovnen, skære toppen af og putte et skvæt olivenolie ud over, og lade den bage i 20 min. tid, afhængig af hvor bløde du vil have hvidløgene.

Når du så tager hvidløgenen ud af oven er de lige til at smøre på brød.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 10. oktober 2006 kl. 2.50

Inden høst plejer jeg at bruge nogle af bladene fra toppen til madlavning.Det samger af hvidløg,men ikke så kraftigt.

Jeg synes at den hel store fordel ved de hjemmedyrkede er smagen : Den er ikke så skarp når de er nyhøstede og friskheden inviterer til at bruge dem rå-og så kan man virkelig smage forskel.Brug hvidløg generelt hvor du ville bruge løg iøvrigt.Tilgengæld synes jeg personligt de bliver bitre når man svitser dem,men det er nok en smagssag.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina J, 31. oktober 2008 kl. 23.56

Hvidløget kan man blive afhængig?

Spørgsmålet lyder som var det for sjov. Men nej. Jeg har det nemlig sådan at spiser jeg hvidløg.gør jeg meget ofte.i form med olie og løgene presset ned i.eller skiver af et helt fed. Jeg føler at spiser jeg hvidløg så kan ejg ikke få nok.ikke blot bare fordi det samger mig.mensomom der var noget i som gjorde at man måtte have mere af stoffet. Har spurgt hos lærte og ulærte om deres erfaring.ingenhar kunne
sige mig noget dette.

Ved i noget.? der ud.vil i så godt fortælle mig der om.

Mvh.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. november 2008 kl. 17.01

Hej tina j

Når du nu er hvidløgselsker, ja så er det jo en daglig glæde at finde ud af nye måder at anvende hvidløg på!

Og du er ikke alene – i San Francisco findes en restaurant, hvor alle dele af menuen rummer retter med hvidløg – og på de kanter er der også en årlig hvidløgsfestival!

Så spis løs – uden bekymring for "afhængighed" – du bestemmer jo selv, hvad du dyrker / køber / anvender i maden...

Med venlig hilsen fra
Lone

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 1. november 2008 kl. 17.18

Hvordan undgås det at vi "stinker"? håp

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 1. november 2008 kl. 18.09

Hvis man spiser lidt persille samtidig med hvidløg, så tager det lugten.

Men ellers så siges det jo, at man kun lugter af hvidløg, hvis man har sygdom eller andre urenheder i kroppen...

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. november 2008 kl. 19.52

Ved den årlige hvidløgs festival i San Francisco sælges også masser af vanilieis blandet med hvidløg.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 2. november 2008 kl. 16.38

Til almen orientering så stank Don Juan af hvidløg, men det holdt ikke kvinderne væk.

Persille hjælper kun i få sekunder og det med sygdom er ammestuesnak og har ingen form for evidens! Vi nedbryder alle hvidløg på samme måde og det er svovlforbindelserne der lugter.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 6. november 2008 kl. 11.39

Vedr.lugt gener er det min iagttagelse at man afgjort lugter mere hvis man sjældent spiser hvidløg.Bruger man det ofte aftager lugten meget.Om det skyldes den udrensende effekt ved jeg ikke.

Men jeg har i mit tidligere job haft kollegaer som afskyede både smagen og lugten og de reagerede altid på min hvidløgs lugt når jeg ikke havde spist det et stykke tid.Og især hvis jeg havde spist rå hvidløg.Iøvrigt lugter/dufter huden også hvis man har spist meget karry eksempelvis.

Personligt elsker jeg hvidløg både råt og tilberedt
men synes som de fleste andre at det kan lugte fælt når andre har spist det :)
Venlig hilsen Sanne

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina J, 6. november 2008 kl. 17.06

Hej lone.

Ja.jeg har godt hørt om hvidløgsfestivalen...det lyder
skægt og der kan folk vel næppe klage over at ham der står ved siden af lugter af hvidløg. Jeg er skam
heller ikke spor bange hvidløget.nul nedtrapning til mig tak :-). Men jeg undrer mig stadigt over hvordan
jeg kan føle at jeg bare MÅ have mere at denne
pragtfulde plante.

Glædelig hvidløgsspisning til dig og alle andre.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. november 2008 kl. 18.58

Vanilie is med hvidløg (aadd). Jeg har smagt bolcher med hvidløg og kunne ikke få dem ned

Nyt svar til emnet »Friske hvidløg!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Friske hvidløg!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider