Forum

Jordbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ruth Jørgensen, 28. september 2006 kl. 10.14

Jeg er igang med at anlægge et nyt bed til jordbær, jorden er meget lerholdig, vil det være nok at lave huller med kompostblanding og så efterfølgende tilføre et lag med halm og anden kompost?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 28. september 2006 kl. 13.24

Jordbær er meget nøjsomme. De må ikke have det for godt da det giver for mange blade og får få jordbær.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. september 2006 kl. 9.26

Det er lidt sent, at du planter jordbær ud nu, da de vil have svært ved at nå at få dannet et godt rodnet inden vinter. Har de ikke fået godt fat, kan planterne blive skubbet op af jorden af frosten. Men lad os håbe på et langt og mildt efterår.

Det bedste er at plante nye jordbærplanter i august, men nogle år er der bare ikke rødder på de nye jordbærplanter før i starten af september, og så må man jo vente. Men det giver færre bær det første år.

Man tilfører normalt kompost til bedet, når man planter i august. Og komposten fordeles jævnt i jorden, hvor rækken skal plantes. Planterne sætter jo rodnettet ud på et større areal end plantehullet.

Når du tilfører kompost nu, skal det være godt omsat, da det skal gøde planterne nu og ikke i foråret. På det tidspunkt vil planterne reagere på et højt gødningsniveau ved at sætte mange blade og få bær.

Jeg vil derfor foreslå, at du tilfører lidt, men godt omsat kompost i en stribe på 25 cm i planterækken. Hvis du har haft en afgrøde i sommer på jorden, hvor du har gødet godt, så der er mange næringsstoffer tilbage, er det måske slet ikke nødvendigt at gøde nu.

Du kan godt give et tyndt lag jorddække med halm til at beskytte jordstrukturen. Det vil ikke tilføre næringsstoffer af betydning.

Bedet skal så gødes godt med kompost lige efter høst næste år.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 4. oktober 2006 kl. 22.16

Hej Ruth. vedr. plantning af jordbær. Min gamle far, der var gartner, sagde at skulle man have gode jordbær næste år, skulle de plantes inden 1.8. Hvis du har tid og lyst kan du selv lave jordbærplanter. Man tager stiklinger fra planten, selv om den ikke har dannet rod, så planter man dem i Jiffypotter i købejord, sætter dem hvor de står i skygge, sørger for, de ikke tørrer ud. Efter en tid, har planterne dannet et pænt rodnet, og de kan plantes på voksestedet. Og som Karna skriver må jordbær ikke gødes om foråret, men efter høst af bær. Det er godt nok lidt sent at skrive det nu, men så kan du have det i erindring til næste år.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Jørgensen, 5. oktober 2006 kl. 10.34

Mange tak for jeres indlæg. jeg har plantet det havle af stykket til nuog så planter jeg resten til næste år. så må vi se om der kommer andet end blade. selv det er bedre end den brak mark der var før jeg gik i gang.

Nyt svar til emnet »Jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider