Forum

Skal Jordbærplantens udløbere omplantes nu

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Herite, 28. september 2006 kl. 22.42

De små jordbær som jeg plantede i foråret, og som gav en mindre pæn høst. Har en masse udløbere nu, som jeg gerne vil bruge. Men det er ikke allesammen der har rigtig rodfæste, flere af dem skal igennem græs for at få jordkontakt. Skal de flyttes nu eller skal jeg vente til foråret. Hvor skal jeg klippe dem af, direkte ved den nye plante eller ved moderplanten.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. september 2006 kl. 9.42

Det er som regel kun den første og anden plante på en udløber fra jordbærplanten, som kan nå at danne gode rødder. Derfor er det en fordel at knibe udløberen af efter 2. plante, da det så giver større og bedre planter til udplantning. Du klipper inden udplantning udløberen af både ved moderplanten og den ny plante, så du får den lange stilk væk fra bedet.

Det er sent at plante jordbær ud nu, da de vil have svært ved at nå at få etableret et godt rodnet inden vinter. Har de ikke det, så kan frosten skubbe planterne op. Når du planter her ved indgangen til oktober, skal det være planter med gode rødder. De andre er det bedre at vente med at plante til det tidlige forår.

Det giver en noget reduceret høst til sommer, hvis jordbærplanterne ikke når at komme i god vækst inden vinter. Og det gælder også for de forårsudplantede.

Når man vil lave egne aflæggere, skal man passe bedet ekstra godt med tilførsel af kompost efter høst og med vanding i tørre perioder, så de kan få godt fat. Det er også vigtigt at jorden er løs og ukrudtsfri. Man får de bedste udplantningsplanter fra 1. års jordbær.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Klysner, 6. juni 2011 kl. 17.21

Er det en god ide at fjerne udløberne, hvis ikke man skal bruge dem?
Jeg tænker på, om det evt. tager kraften fra planten.

Lise Klysner

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Klysner, 6. juni 2011 kl. 17.26

Undskyld, undskyld....jeg fandt samme spørgsmål et andet sted :-)

Hilsen Lise Klysner

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. juni 2011 kl. 9.31

-undskyld jeg blander mig - men i mine mange år som erhvervsgartner har det altid været fint hvis de nye planter blev plantet inden 1ste juli og så gav de et ret godt udbytte året efter -
mvh.Mogens Madsen.

Nyt svar til emnet »Skal Jordbærplantens udløbere omplantes nu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skal Jordbærplantens udløbere omplantes nu

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider