Forum

Hokkaido høst og Kæmpe squash.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 10. oktober 2006 kl. 18.44

Så har vi høstet de første Hokkaido, og de ser rigtig fine ud. Det er første år vi forsøger med Hokkaido, og har derfor ikke nogen referenceramme for hvor store man kan forvente at de bliver i den danske sommer.

Den mindste vejer 965 g men den største er på 2350 g mens de fleste ligger omkring 1.2 kg.

Og så har vi haft squash – alt for mange squash, naboer og familie er vist ved at være lige så trætte af squash som vi er.

På grund af den overdådige mængde har vi for sjov ladt et par stykker vokse frit, bare for at se hvor stor de blev.

Da et par af dem var begyndt at rådne, har vi høstet dem idag – og den største vejer 3650 g.

Det er lidt af en svend, og den er flot at se på – men er der overhovedet noget man kan bruge en sådan kæmpe squash til, jeg kan ikke forestille mig at den smager særligt godt.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 10. oktober 2006 kl. 21.26

Sylt dem som græskar eller asier. Det er jo krydderierne som giver smagen. håp

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 11. oktober 2006 kl. 0.08

Har inge erfaing med grædkar som andet end syltet.En halv stang vanillie er iøvrigt rigtigt godt og smager sært nok også fint til steg og lign hvor man normalt ville servere surt til.Og selvfølgelig eminent som tilbehør til vanilieis ect.

Med hendyn til Squash eller zucchini:Jeg plejer at bruge de helt små 10–15 cm til grill eller pande :knald dem ned i lidt oliven olie med lidt nypresset hvidløg og salt, i TYNDE aflange skiver.Lad dem trække et stykketid og steg dem. Tiloversblivne kan varmes dagen efter ellervære en fiffig ingridiens i kødsovs og den slags.

De mellemstore høster jeg,skærer i passende stykker og kommer dem direkter i fryseren og så er der til vinterens kager og brød.De smager af nul og en prut,men giver en god fugtighed og og lidt fylde.Godt sammmen med eksempelvis solsikkekerner.

De store squash har jeg ikke noget godt at sige om.Spiselige er de måske nok,men så skal man godt nok være meget sulten eller dårligt vant.

Efter første nattefrost får hele mollevitten ;blade stængler og frugter, en omdeler med spaden.Så ligger det der ovenpå jorden og ser mægtigt uordentligt ud.Men nogle dyr/fugle er vældigt begejstrede(har endnu ikke luret hvilke) og hurtigt forsvinder det meste og resten graver jeg bare med ned som alm.jordforbedring.måske.Ved ikke så meget om det rigitge i dette men for mig har det fungeret fint.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 4. december 2006 kl. 10.54

Vores de største grønne squash kom godt over 5 kg. Ihvertfald stod køkkenvægten af (den går til 5 kg) allerede inden jeg havde lagt squashen ordentligt til rette. :) De kan rives, fryses ned, og bruges i kage eller kødretter.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 6. december 2006 kl. 7.54

Hejsa

Dine store sguas kan du bruge til squastærte (du skal bare dele den og skrabe kærnedele fra inden du river dem) Den smager skønt.

Squashtærte

500 gram squash
1 stort løg
1 pakke skinkestrimler
125 gram revet ost
125 gram mel
1 tsk. bagepulver
3/4 dl spiseolie
5 æg
salt, peber
andre krydderier efter lyst

Vask squashen og riv den med skræl på rivejernets grove side. Hak løget fint.

Pisk de 5 æg let sammen og bland squash, løg, skinke, ost, mel, bagepulver og olie i. Krydres med salt og peber og kommes i en smurt bage- eller tærteform og bages ved 180 grader i ca. 40 minutter. Tærten er færdig, når den er gylden på overfladen.

Jeg har lavet den uden skinke og brugt den som tilbehør – eller med kød og med flute som hovedret – den smager godt. Man kan blande alt mulig kødrester eller småt skåret pølser i – det er jo en smagssag.

Den er også med succes lavet på Weber grillen med indirekte varme – der er jo ingen grund til at starte ovnen op – når grillen i forvejen er i gang. Her har jeg brugt en rugbrødsform – den passer fint over den indirekte varme.

Velbekomme

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Andersen, 29. august 2007 kl. 14.39

Hej

Jeg er så frustreret. Jeg når nemlig aldrig at få nogle squash. Det første år jeg havde en plante fik jeg rigtigt mange. Så stædig som jeg er har jeg forsøgt de sidste 3 år men uden held. Der er nogle dyr som æder dem inden de når at blive ret store. Så har jeg lige læst noget om at når blomsten falder af så rådner de og det passer også meget godt på det som jeg ser. Er der nogle gode råd til hvordan man dyrker squash. Og også får nogen selv.

Den frustrerede.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 30. august 2007 kl. 7.21

Hej frustrerede

Det er da også irriterende når det ikke lykkes.

Jeg har sået omkring 15 planter i år – men er endt med kun at have 3 planter. Det kneb med at få dem til at spire – og da jeg så havde 7 til udplantning – åd snegle hurtigt af de 4 planter så de ikke kunne overleve.

Nu har jeg så 3 planter tilbage – på grund den lidt kølige sommer har disse ikke givet så meget.

Jeg har også prøvet at de rådner fra blomsten af, specielt når vejret er meget fugtigt – og så har sneglene meget nemmere ved at æde dem derfra.

Jeg har med succes fjernet blomsten så snart den er visnet lidt (der er kommet squas på) – på den måde tørre området hvor blomsten har siddet hurtigt og så går der ikke så nemt råd i squasen.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 30. august 2007 kl. 9.11

I mine squash er der små aflange tandmærker, tror det er harer – flere af mine majs er også blevet spist...

VH Jeanet

Nyt svar til emnet »Hokkaido høst og Kæmpe squash.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hokkaido høst og Kæmpe squash.

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider