Forum

Biller i Kinakål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Altenburg Laursen, 22. februar 2007 kl. 13.49

Sidste år fremavlede jeg de flotteste kinakål (til min store overraskelse :-), men da de var ved at være høstklare, fik jeg simpelthen en invasion af snudebiller. Disse biller "Klippede" huller i kålenes blade, sådan at bladende lignede kageservietter! Først var det min tanke at man kunne fjerne de yderste blade, men så opdagede jeg at selve hjertet af kinakålen var fyldt med små hvide orm. Hele bedet måtte kasseres:-(

(billerne angreb også andre afgrøder, men i meget mildere endda tålelig grad)

Derfor håber jeg at i kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:-)

Hvilke type snudebille er der tale om?

Hvad kan jeg som økologisk haveejer gøre for at forhindre et nyt angreb i denne sæson?

Kan billerne have overvinteret?

Hvis ja kan det så overhovedet betale sig at dyrke kinakål i år?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 23. februar 2007 kl. 13.37

Hej Anja.

Der kan måske være tale om angreb af kålfluen, prøve at læse artiklen her fra havenyt, der også omtaler kinakål:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/115.html

Venlig hilsen Jeanet

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Altenburg Laursen, 23. februar 2007 kl. 17.34

Tusind tak for svaret:-)

Jeg tror dog ikke at det var kålfluer, planterne var slet ikke angrebne i rødderne/stokken. kun øverst på de yderste balde til at starte med. Larverne var også noget mindre/tyndere. Desuden fandt jeg så store mængder af disse små snudebiller i kålene (vi taler om bibelske proportioner;-) at jeg ikke er i tvivl om at dette var skadevolderne. Det blev ihvertfald klart, da de begyndte at gå i andre afgrøder (feks solsikke) og det samme mønster viste sig.

Men tusind tak for hjælpen alligevel;-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads-Chr, 23. februar 2007 kl. 19.39

Hej anja

jeg tror det er bladribbesnudebillen der er tale om. Den voksne bille gnaver i planterne og lægger sine æg i kinakålens bladribber. Larverne kan ligne kålfluens larver, men kan kendes på at de har brune hoveder.

mvh Mads-chr

Nyt svar til emnet »Biller i Kinakål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Biller i Kinakål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider