Forum

Knækket majs

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Berg, 9. maj 2007 kl. 17.08

Hej
Jeg har plantet majs i min køkken have i år, men den voldsomme blæst vi havde igår har knækket dem allesamen, så de er knækket ca 10 cm over jorden, er der noget man kan køre eller er det nye planter?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 9. maj 2007 kl. 20.44

Hej Martin.

Oplevede sidste år og igen i år at " nogen "havde spist toppem af mine forkultiverede majs.

(Formodentlig mus?9
Klippede af til rent snit og plantede ud og det gik som det plejer med store fine kolber alligevel.

Uden at vide det, kunne du måske forsøge det samme.

Venlig hilsen Sanne

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. maj 2007 kl. 2.16

Hej Martin

Jeg har ikke ingen erfaring med knækkede majs, men majs er jo en græsart, så antagelig kommer der nye blade, når de ikke er knækket af længere nede. Vent og se, inden du fjerner planterne. Men hvis du har flere frø, kan du jo altid så et nyt hold med det samme.Det er ærgerligt under alle omstændigheder, da det som minimum sætter planterne noget tilbage.

Jeg synes faktisk, at det er lidt for tidligt at plante majs ud nu, da vi jo ikke er helt ude over risiko for frost. Det er i øvrigt altid en god ide at afhærde planterne, inden de plantes ud på friland. Stil dem et lidt beskyttet sted i starten og tag dem evt. ind i drivhuset om natten de første nætter, så de langsomt vænnes til udeklimaet. Eller overdæk med fiberdug i starten.

Det er en rigtig god ide at bruge vejrudsigten – i vor oplyste tid kan man se mange dage frem, hvor meget det vil blæse, og så finde et par dage med ikke alt for megen vind til at plante ud i. Jeg har lige siddet og set på vind de kommende dage og overvejer, om jeg tør plante kål ud fredag, hvor det "kun" vil blæse 8–9 m/sek de kommende dage. De står ude til afhærdning lige nu, men udplantningsstedet er en åben mark ud mod vest. Jeg overveje at plante lidt nede i hullet, så de kommer til at stå lidt i læ. Senere kan jeg dække hullet med jord og på den måde kvæle første hold fremspirende ukrudt inde omkring planten.

Mange hilsener
Karna Maj

Nyt svar til emnet »Knækket majs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Knækket majs

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider