Forum

Ærter spises af haren

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 4. juni 2007 kl. 8.13

En hare har udset sig vore rækker af marværter som spisekammer. Dette har resulteret i at alle planterne er ribbet, så kun ribberne er tilbage. I den forbindelse har jeg tre spørgsmål:

1) Kan planten nå at udvikle sig til noget der kan bruges til noget?

2) Hvis nej, kan det betale sig at så nye rækker nu?

3) Kender nogen et "afskrækningsmiddel" der virker på harer?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 4. juni 2007 kl. 8.49

Har du set haren spise marværterne?

Hos os er det duerne som er synderne. Dem klarer vi ved at lave en net-tunnel over rækkerne indtil planterne er 15–20 cm høje.

2) du kan sagtens plante nye rækker.

3) hvis du hegner matriklen ind undgår du både hare og rådyr på matriklen.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 4. juni 2007 kl. 10.08

1) Nej, jeg har ikke set haren spise af dem, men jeg har set ham på marken, og en nabo har set ham i vores køkkenhave en tidlig morgen. Det kan dog måske være duerne, jeg troede bare ikke de tog så store planter? De er nu 10–15 cm høje.

2) Okay, så gør vi det.

3) Tak for forslaget, men matriklen er på 1 ha., så den er lidt stor at hegne for et par ærter. ;) Jeg tænkte mere på om man, i stil med hjortetaksolie mod ræve i hønsegården, kunne bruge noget der afskrækkede harer?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 4. juni 2007 kl. 11.10

3) så må du nøjes med at hegne ærterne inde! :o) Det er jo også dejlig med vilde dyr i haven.

Nyt svar til emnet »Ærter spises af haren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ærter spises af haren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider