Forum

Kepaløg løber i stok

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 4. juli 2007 kl. 10.07

Mindst halvdelen af mine alm. kepaløg er gået i stok. men ikke ét af mine røde kepaløg. De alm. blev sat 1.april, de røde ca. 14 dage senere. Min nabo siger, det skyldes frost, og det er rigtigt, at vi har haft nattefrost et bar gange siden 1. april.

Jeg har en anden formodning om årsagen til stokløberne, som jeg gerne vil have af -eller bekræftet.

Jeg dyrker ikke selv stikløgene, men køber dem enten i en planteskole eller et supermarked. De røde stikløg var bittesmå, de andre, som altså løber i stok, var pænt store allesammen. Det får mig til at tænke på, om ikke det er stikløgene, inden de kommer i jorden, der ikke er behandlet korrekt. Har de fået lov at vokse sig for store, har de ikke fået den rette varmebehandling -eller hvad? Mens jeg aldrig har problemer med mine porer, som jeg passer på ikke at plante ud før faren for nattefrost er ovre, har jeg hvert år nogle eller mange løg, der løber i stok. Dette kunne jo understøtte min nabos forklaring, men jeg hælder altså mere til stikløgenes kvalitet/behandling. Hvad skal jeg tro?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 4. juli 2007 kl. 15.35

Frost er mig bekendt den eneste årsag til stokløbning af stikløg. Men om frosten er kommet efter du har sat dem, eller løgene har fået frost inden du købte dem, kan man ikke svare på.

Næste år kan du vande lige inden der er udsigt til frost – det skulle kunne holde temperaturen lidt oppe. Du kan også dække med våde aviser, eller fiberdug.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 4. juli 2007 kl. 17.39

Det behøver ikke at fryse for at løgene går i stok. Hvis der har været en meget varm periode, efterfulgt af en køligere periode, kan løgene "blive snydt" til at tro, det har været vinter.

Også en for lidt vand kan stresse løgene til at gå i stok.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 4. juli 2007 kl. 21.41

Knud har nu ret.

Man kan være uheldig og få en sending sætteløg der har været så stressede enten under deres vækst eller i det supermarked / andet sted hvor de har været forhandlet, at mange af dem går i stok.

En smule frost efter at man har sat dem har ingen indflydelse efter mine erfaringer.

Mit råd er at man køber sine sætteløg så TIDLIGT som muligt og selv opbevarer dem i køleskabet til de kan prikles ud.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 5. juli 2007 kl. 7.52

Tak for svarene!

Jeg har altid sat mine løg tidligt, fordi jeg har hørt/læst at de ikke udvikler sig efter sankthans. Jeg synes ikke antallet af stokløbere gennem årene har stået i forhold til, hvor meget eller lidt nattefrost, de har været udsat for. Men ellers vil jeg da give Jes ret m.h.t. at vande jorden med udsigt til nattefrost. Her er det gerne kartoflerne, jeg er påpasselig med. I år var vi på ferie og væk hjemmefra i 3 uger fra midten af april, og jeg havde fået fat i et insektnet til at lægge over kartoflerne. Det reddede dem.

Ps. Vores ferierejse gik bl.a. til Vancouver Island, BC, Canada. Her brugte vi næsten en hel dag i en vidunderlig og unik have: Butchart Gardens, der ligger nær Victoria. Gå ikke glip af den, hvis I kommer på disse kanter.

SE: www.butchartgardens.com

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Nielsen, 31. marts 2009 kl. 16.39

Man skal plante sine stikløg så tidlig som muligt,gerne i marts,
så de får så lang en vækstperiode som muligt.

Løg gror kun når dagene længes,efter Sankthans stopper væksten.

Frost har ingen indflydelse på stokvækst.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 7. juli 2009 kl. 13.40

Vores løg er gået i stok. Kan de reddes og i så fald hvordan gør vi?

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. juli 2009 kl. 17.52

Løg er mange ting, blandt andet smager de godt, hvis de brunes og serveres til stegt lever! Uhmm. Men det er jo da nok ej den slags løg du mener. Jeg står med samme problem og glæder mig jo da derved ligeledes til et svar.

Mvh Eivin (^_^)

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juli 2009 kl. 20.41

Pia + Eivin.

Læs lige indlæg nr. 5.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 7. juli 2009 kl. 21.18

For første gang i mange år har jeg ikke et eneste løg, der er gået i stok. Stikløgene er fra Den økologiske Have (tidligere har jeg købt sparkøbmandens de billigste), de er sat omkring 1. april og har været udsat for frost flere nætter. Jeg føler mig overbevist om, at det er stikløgenes kvalitet/behandling fra producentens side, der er afgørende for, om der bliver stokløbere eller ej.

Løg, der er gået i stok, kan bruges, men er ikke værd at opbevare – synes jeg.

Hilsen Knud

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Johansen, 6. juli 2014 kl. 23.26

Men..., i kan jo også vælge at nyde den flotte blomst som kommer fra et løg.
jeg er faktisk her inde på siden for at finde ud af hvordan man får nogle af dem til at blomstre.
I år har jeg ikke nogen og det er jeg ret ked af.
De er så flotte.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. juli 2014 kl. 23.50

Så er den sikreste metode at lade dem stå til året efter :)

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Pilgaard Vinther, 29. december 2021 kl. 11.41

Det er godt nok en tråd af lidt ældre dato, men emnet er vel stadig aktuelt.

At løg går i stok er for mig ikke et voldsomt problem, De udvikler selvfølgelig ikke nogen stor knold (hvis det er det rette ord for et læg?), men de kan sagtens spises alligevel. Det samme gælder for øvrigt for porre, hvis man høste dem straks man ser de er ved at gå i stok. Bagt i ovnen bliver både porre og løg i stok lige så lækre som ikke-stokløbene.

Jeg har også gjort mig den erfaring at sætteløg har mere tendens til at gå i stok, end selvsåede løg.

Jeg læst at man kan får varmebehandlede sætteløg, som ikke skulle gå i stok, men jeg har aldrig fundet nogen steder hvor de kan købes.

mvh
Erik

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Pilgaard Vinther, 29. december 2021 kl. 11.42

(hvis det er det rette ord for et løg?),

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. december 2021 kl. 21.46

De sætteløg som jeg køber i Brugsen eller byggemarked og som ofte er økologiske køber jeg i april måned og disse svigter sjældent. Det er enten kepa løg eller zittauerløg og som regel rødløg .

Jeg ved ikke om de er varmebehandlet, men det mener jeg at de er. Jeg mener at grunden til at de går i stok er pga vejret . Men der findes løg som kan lægges i efteråret og disse udvikler almindelige løg uden stokløbning har jeg læst .Jeg har dog ingen erfaring med dem .

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. januar 2022 kl. 18.12

Ved sætteløg er det vigtigt, at de ikke er for store, hvis de sættes tidligt.

Nyt svar til emnet »Kepaløg løber i stok«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kepaløg løber i stok

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider