Forum

Placering af frugttræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Rask Thomsen, 26. juli 2007 kl. 19.21

Hej alle

jeg overvejer at anlægge en lille frugtplantage. eller i hvert fald plante et par æbletræer, mirabelle, evt. et pæretræ, og så nogle buskbær, som f.eks. stikkelsbær, hindbær osv.

Jeg har 1 stykke af min grund udset til formålet, men om det ligger rigtigt, forkert eller hvad, ved jeg ikke.

Stykket ligger på den ene side af huset. Øst-Nordøst vel ca.

Husets front peger mod øst-sydøst.

huset er dette:

kmdkort.kmd.dk:8080/kmdkort/kort?imgbox=-1+-1+-1+-1&sessionid=%7B104FC231–13B7–9E7A-4953–90E8FE04F6E4%7D&profile=kmdprofil&map_size=600+600&imgsize=600+600&mapwidth=600&layers=kdk1b_3–5mio+kdk2b_1mio+kdk3b_250000+kdk4b_100000+kdk4b_100000b+ecw32+ecw33+credits+credits+reddot&zoomdir=0&mapext=534426.6366+6313604.160200001+534666.6366+6313844.160200001&imgext=&imgxy=343+279&gui_map_selected=1&gui_zoom_selected=0&gui_mapsize_selected=2&gui_tool_selected=1&gui_distancetool=true&distancebox_x=100&distancebox_y=100&distancebox_points=0+0&zoomsize=1&page=content&mode=browse&gui_zoom=0&gui_map=2&gui_mapsize=2&gui_tool=1

træerne ønsker jeg at sætte på højre side af huset, altså ved siden af husets ende til højre.

Er det til at hitte ud af hvad jeg mener?

Jeg vil mene at stykket får lys fra morgen til sen formiddag.

Kan jeg bruge dette stykke?

Det ligger bare og ligger.Der har stået en hulens masse grantræer som jeg fik fældet for ca. 1 år siden. Vi overtog huset fra nogen der var meget meget meget glad for træer, og har fældet 17 træer og fjernet 27 rødder.

Stykket har altså haft skovtilstande i mange år.

Min plan er er fræse det. en hel del gange, og så så en jordforbedringskur ifa. blodkløver og andet godt.

Ideer, tanker?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. juli 2007 kl. 11.00

Hej Martin
Tillykke med bestutningen om at sætte frugttræer i stedet for grantræer, for så får du liv på både den ene og anden måde. Forstået – både til dig selv, insekter og fugle.

Det optimale ville være et jordstykke, hvor træerne kunne plantes syd-nord – så de om formiddagen fik lys fra øst og eftermiddagen fra vest, men gør forsøget alligevel, således at du planter de mest skyggetålende og de træer, der må blive højest mod nord og arbejder dig mod syd med de, der skal have mest lys.

De skyggetålende er surkirsebær, hassel, ribs, solbær. Herefter vil jeg placere blommer, evt. med blåbær under. Så vil jeg nok helt undlade pæretræ, for det er besværligt at få bestøvet, hvis der ikke er mindst en bestøversort i nærheden. Koncentrer dig om æbletræerne, for det er dem, du vil få flest kilo brugbar frugt ud af og det er dem, der er nemmmest at styre i forhold til bestøvning. Husk valg af sorter, bestemmer også hvor lang en spiseperiode, du kan få. Skovfoged fra august, Bøghs Citron slutning af august til slutning af september, Filippa, Nonnetit Bastard oktober til jul, og så kommer der masser af spændende sorter, der kan holde sig efter jul, nogle af de vigtigste er:
Lord Lambourne, Bodil Neergaard, Rød Kortstilk, Ananas Reinet, Høve Reinet, Danzig Kant, Lundbytorp, og endelig langtidsholdbare madæbler, der også kan spises som syrlige æbler efter jul, Boiken og Bramley. Alle valgt ud fra maksimal sundhed i træ og frugt.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Rask Thomsen, 27. juli 2007 kl. 11.19

Hej Boi.

Tusind tak for dit svar.

en af grundene til at jeg har valgt at gå ad frugtens vej, er faktisk pga. din side, dit udvalg og forhåbentligt al den viden jeg kan suge fra dig, når den tid kommer, så dejligt at lige du svarede.

jeg kan se at mit link ikke virker, så jeg ligger lige et nyt. Dog er det desværre et gammelt billede, før træerne blev fældet.

maps.google.dk/maps?f=q&hl=da&geocode=&q=engvej+1a+9240&sll=56.965801,9.566774&sspn=0.008867,0.029182&ie=UTF8&ll=56.963997,9.566581&spn=0.000554,0.001824&t=k&z=19&om=1

Er jeg godt nok så meget begrænset mht. valg af træer til det øverste stykke der hælder mest mod nord?

Jeg vil klart droppe pærene, til fordel for noget andet godt.

Stilles der bestemte krav til jorden?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. juli 2007 kl. 18.48

Hej igen Martin
Begrænsningerne skal forstås sådan, at hvis det skal lykkes 100%, bør anbefalingerne følges. Nogle ting lykkes alligevel, men jo mere lys til æbletræer, jo bedre lykkes det.

Jordbunden er af afgørende betydning for hvordan det hele lykkes. For meget sand i undergrunden giver tør jord i sommerperioden de fleste år og derfor skal der vælges grundstammer, der laver pælerod i den slags tilfælde og træerne passes specielt godt med vanding de første år, kun frø/vildstammetræer danner pælerod. For kraftig ler i undergrunden kan give andre store problemer, med for høj grundvandstand, uigennemtrængelige jordlag og derfor kan det også give problemer.

Under alle omstændigheder vil sammentrykket jord ødelægge ethvert forsøg på at få tingene til at lykkes, så taler vi om almindelig mark, er det værd at få en maskinstation eller entreprenør til at grube jorden. Det kan gøres med en meget stor traktor trækker en jernstang gennem jorden i mindst en meters dybde. En rendegraver kan udrette det samme.

Jeg har i mange tilfælde af sand i undergrunden, når vi planter i læhegn, fået gravet huller med rendegraver og så fyldes et par trillebøre fulde ler i plantehullet og overjorden lægges henover og her plantes træet så i. Det betyder at det ikke er nødvendigt at vande i tørre perioder og træerne trives bedre end på den almindelige sandjord.

Nyt svar til emnet »Placering af frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Placering af frugttræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider