Forum

Conference pæretræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Aase Lauritsen, 1. august 2007 kl. 12.29

Jeg har hørt, at der ved nogle pærer sorter skal være to af sammeslags pæretræ, for at de kan bestøves.

Jeg har et conference pæretræ (mener jeg) og der var pærer på sidste år men ikke i år, men sidste år stod der to pærer træer i haven, den ene blev desværre knækket under noget gravearbejder med gravko.

Derfor spørger jeg, skal jeg købe et træ mere for at få pærer på eller er det et af de sorter der kun giver hvert anden år?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. august 2007 kl. 13.46

Hej Aase
Du har hørt rigtigt, der skal være 2 sorter af hensyn til bestøvning og de skal kunne bestøve hinanden, der er der nemlig ikke ret mange af pæresorterne, der er gode til. En af de tidlige sorter, der kan bestøve Conference er Coloree de Juillet. Clara Frijs kan også, men her skal du være sikker på at du har ler i din jord, eller tilføre noget, for ellers bliver Clara Frijs syg. Den får simpelthen frugttræskræft hvis der ingen ler er i jorden, og en god stor spandfuld er nok.

Du kan indtil du får blomster i pæretræ nummer 2, låne en blomst hos en, der har f.eks. Clara Frijs – træk kronbladene af den – og dup med resterne i en blomst i hver klase i dit eget pæretræ, så kan du også se om bierne har været aktive ved siden af og om det er lykkedes for dem, for så kommer der flere pærer i klaserne.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 1. august 2007 kl. 23.22

Hi Boi Jensen!

gælder det md leret også (nogle) andre frugttræer, og kan jeg mon redde mit syge, men dog levende Clara Frijs med nogle spande lerjordsdressing?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 3. august 2007 kl. 21.31

Kære Boi, du må endnu engang holde for...

Vores byggeri bliver færdigt år, og jeg ønsker mig inderligt en række frugttræer, pærer, æbler (belle de boskop) blommer ect. Vi har meget plads, MEN, min jord er surt hedesand, er det muligt at få træerne til at vokse her, eller skal jeg bare have lyng på bakkerne?

I min "have" har jeg arbejdet i 15 år for at få et godt muldlag, og det er lykkedes, men der hvor frugttræerne skal vokse, ja, der orker jeg det ikke! Jeg vil ikke kæmpe et kamp, det er jeg ved at være for gammel til.

2 spadestik nede og der er al, kun et pælebor kan gå igennem.

For ca. 10 år siden plantede jeg frugttræer, Clara Friis, Herrepære, forsk. æbler m.m., de er aldrig blevet til noget, men de er sikkert også podede på fjollede stammer.

Hvorfor er det lige, at man altid drømmer om det, man ikke kan få?

mvh Carina

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. august 2007 kl. 21.51

Nærlæser vi Aase Lauritsen's indlæg angående bestøvning af pærer spørges der egentligt om det er rigtigt opfattet at der skal være mindst to træer af samme slags for at bestøve hinanden. Det skal netop være af forskellig slags. Det kan aflæses ved at spørge Google, om hvad der kan bestøve hinanden derom. håp

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. august 2007 kl. 18.09

Hej Alice og Carina
Regn ikke med at et meget sygt træ kan kureres. Dertil er livet – altså vores – for kort. Først og fremmest er det med at give træerne så gode vilkår som det er overhovedet muligt. Dernæst er det vigtigt at skaffe træer, der kan blive længelevende – og i hvert fald på sandet jord, er det efter mine erfaringer kun træer på frøstammer, der trives ordentligt. Årsagen er den, at i hvert fald pærer og æbler på frøstamme sætter pælerod, for pærer er der også et problem, hvis de er podet på kvæder, nemlig at kvædegrundstammerne og en del af de mest kendte pæresorter, enten er uforenlige eller delvist uforenlige – det betyder at de måske slår fra i podningen på et tidspunkt.

Jorden kan forbedres, uanset hvilken jordtype der er på plantestedet, og der er mange måder at gøre noget ved den.

Hvis jorden er sammentrykket, kan den løsnes ved grubning med traktor eller rendegraver, den kan også løsnes ved at en rendegraver graver og lægger jorden tilbage i hullet.

Er der sand i undergrunden, er det rigtig godt at bytte noget af sandet med ler efter metoden "et par trillebørfulde er bedre end en spandfuld", hertil er rendegraver også uundværlig.

Er jorden meget lerholdig – også i undergrunden, kan tilførsel af store mængder groft sand være gunstig, så jorden bliver bedre til at lade overfladevand sive ned.

Er jorden vandlidende, er det et absolut must, at få drænet og dræn er nok bedre end åbne grøfter, der kan være med til at gøre vilkår for mosegrise og evt. snegle – bedre, og de er uønskede i haverne.

Tilførsel af kalk er mange steder nødvendigt og decideret mosejord, eller sur jord er ikke godt for æble og pæretræer, da det fremmer frugttræskræft, men også sandede jordtyper har godt af en vis mængde kalk for at forhøje PH værdien.

I perioden 1993–1995 podede jeg omkring 2000 frugttræer, 90% æbletræer, der blev plantet ud i Statsskovenes arealer på tidligere hedejorder vest for Holstebro. Her blev jorden løsnet i plantehullet og hvor der ikke var reolpløjet, blev sand gravet op og erstattet med muldjord, ler eller mergel. Mange af disse træer har båret frugt i nogle år nu.

Nyt svar til emnet »Conference pæretræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Conference pæretræ

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider