Skrevet af: Lilium, 7. august 2007 kl. 16.09
Jeg har gennem tiden prøvet mange sære ting i min køkkenhave bl.a. Okra, havrerod, Oca, aspargesært m.m., men af og til finder man noget der virkelig falder i ens smag-det gælder f.eks. artiskokker. De har deres egen sæson. Ikke noget pjat med at få dem til at overvintre-nej-de bliver sået hvert år i drivhus og udplantet.Selv i dårlige år som dette er sæsonen ved at starte. I gode år har vi kunne propmætte os i artiskokker-flere hundrede på en 20 m række.
Børn ELSKER artiskokker-i hvert fald er mine nu voksne børn helt pjattede med at besøge mig i sæsonen-for de ved der vanker artiskokker!-de har fået dem siden de kunne kravle.
I år må jeg tage hatten af for en grøntsag, jeg hidtil aldrig har dyrket, men som straks faldt i min smag.
Aspargessalat-jo det er en salat, men det er stokken man spiser. Den smager bare så meget af artiskokker, så man tror det er løgn og man får meget mere ud af planterne. Jeg er nu ved at eksperimentere med forskellige retter med aspargessalat-mulighederne er mange for jeg har stadig 10 m tilbage!
Kan kun anbefales.
Skrevet af: Brian Krause, 8. august 2007 kl. 8.10
Når nu du er til den slags, så synes jeg, at du også skulle prøve artiskokkens nære slægtning, kardon.
Her er udbyttet pr. plante også ganske lille, men det er noget helt særligt. Se evt. nærmere om kardon her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=101
Skrevet af: Michael, 8. august 2007 kl. 22.06
Overvintrede artiskokker skulle give betydeligt flere blomster end førsteårsplanter. Desværre er mine ikke overvintret endnu, men jeg har også kun forsøgt en gang, og det gik ikke godt.
Nogen erfaringer med overvintring?
Skrevet af: Anne-Mette G., 2. januar 2010 kl. 12.22
Ja. Jeg har overvintret artiskok et par vintre. jeg skærer dem ikke ned, men smider et par spader jord henover. og en lille bunke visne blade. Når det bliver varmere igen, fjernes jorden forsigtigt. det er rigtigt at de giver mange flere blomster det andet år.

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2010 kl. 13.53
Har du prøver at dyrke kinaskokker ? jeg har haft rigtig mange af dem og har næsten udryddet dem , da vi ikke var gode til at bruge dem . Jeg har set dem til en pris på ca 30 kr for hundrede gram . Derfor ærger jeg mig meget . Jeg håber at finde nogle igen til foråret . Så kan du komme hjem i haven
Kinaskokker skulle smage af nød og kan bruges både rå og kogte . De er hel perfekte til gryderetter. Det er et stort arbejde at gøre dem rene men det lønner sig .
Her på denne hjemmeside greensengros.dk/index.php?page=kinaskokker
kan man se dem og i øvrigt få andre oplysninger .
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 29. april 2011 kl. 11.46
På Petersgaard Gods på Sydsjælland har jeg tidligere set et fint langt højbed - af sten - beplantet med artiskokker. Gartneren sagde, at det ikke var et problem at overvintre dem, når bare de ikke stod for fugtigt. Jeg har derfor plantet mine i et stort højbed (en "lærketrækasse på 1,2 x 2,4 m) og de har fint klaret de seneste to vintre hos os i Stubbekøbing.
Kinaskokker satte jeg for første gang sidste år. De smager ret godt! Derfor var jeg omhyggelig med at tage de sidste op og gemme, så jeg havde sættemateriale her til foråret - havde fået at vide, at de ikke var særlig hårdføre..... Men, - der hvor de stod sidste år myldrer de nu frem igen og jeg havde ikke behøvet de forspirede i potter (så dem tager jeg med til plantemarked på søndag!)
Skrevet af: Xin Ma, 28. oktober 2013 kl. 21.34
Jeg har lige læst dit indlæg fra 2007. Jeg prøver i år at dyrke Aspargessalat. Men det er ikke en stor succes. Aspargessalat vokser meget hurtigt, men tynd. Den går hurtigt i stok. Hvordan dyrke du Aspargessalat?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sjældent dyrkede grøntsager.