Forum

Tomater med skimmel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Connie Duelund, 7. august 2007 kl. 21.09

Jeg har i år et problem med mine frilandstomater. Bladene er voldsomt angrebne af hvide skimmelpletter, sikkert pga. den våde sommer. Er der noget at gøre ved det, andet end at fjerne bladene (Planten bliver da helt nøgen til sidst)

Venlig hilsen Connie Duelund

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. august 2007 kl. 1.50

Kære Connie Duelund

Der er en god artikel om kartoffelskimmel med anbefalinger til både forebyggelse og bekæmpelse her:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/58.html

Men desværre er det ret deprimerende at bekæmpe angrebne tomatplanter. I øjeblikket fjerner jeg dagligt angrebne blade på mine tomatplanter både i drivhus og på friland. Drivhuset står med alle vinduer åbne og åben dør døgnet rundt, så der er mindst mulig fugtighed derinde. Jeg vander også kun midt på dagen, så jordoverfladen kan nå at tørre hurtigt igen. Jeg dyrker i selve drivhusjorden, så jeg vander med flere dages mellemrum og giver hver plante 10 l ad gangen. Ofte kan man kun forhale, at de bliver helt ødelagt af skimmel, men jeg har nogle år haft held til at holde angrebet i ave, så der trods alt blev tomater.

Med venlig hilsen
Karna Maj

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Duelund, 10. august 2007 kl. 8.21

Hej Karna.

Tak for dit svar, men det er ikke tale om den type skimmel, der omtales i artiklen. Mine tomatblade får mange hvide skimmelpletter, der får bladene til at miste den grønne farve; de bliver gullige/blege, men ikke med visne pletter.

Det må være noget andet, der er galt.

Venlig hilsen

Connie Duelund

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2007 kl. 10.30

Kære Connie

Du skal fra 1. juli lade vinduerne stå åbne om natten, så der kommer mindst mulig dugdannelse derinde om natten, da det generelt kan give skimmelangreb, ikke kun kartoffelskimmel. Om nødvendigt kan du også lade døren være åben om natten, især lige nu, hvor der er masser af både varme og fugtighed.

Du er selvfølgelig også velkommen til at indsende et spørgsmål med foto til Spørg eksperterne. Det vil gøre det lettere at se, hvad det er, der angriber bladene.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Nyt svar til emnet »Tomater med skimmel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomater med skimmel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider