Forum

Æble hjælp

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Holmegård, 31. august 2007 kl. 22.17

Der står et æbletræ i min have. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad æblerne hedder.

De er meget forskellige, så jeg ved ikke om der er tale om et podet træ, eller om der blot er tale om forsk. modning.

Jeg vedlægger et link til 4 fotos – 3 af træet og et af 4 æbler fra træet.

Jeg håber nogen kan give mig indsigt.

På forhånd tak

Bjørn Holmegård
www.flickr.com/gp/11371166@N07/RG78f7

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 1. september 2007 kl. 12.08

Uden oplysning om modningstid og smag er det vanskeligt. et skud i tågen er "Guldborg",selvom de synes lidt små. Så skal de være ved at være modne, meget saftige og forfriskende, men ikke med ret megen smag.

Efter udseendet kan alle fire godt være samme sort. Det grønne har så ingen sol fået.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. september 2007 kl. 20.32

Hej Bjørn
Hvis du har mulighed for at komme dertil, kan du få professionel hjælp til at bestemme æblesorten på "Æbledagen" den 30.september kl 10–16 på Dansk Landbrugsmuseum, Gl Estrup ved Auning mellem Randers og Grenå.

Pometmester Claus Larsen fra Landbohøjskolen (KVL-Købnehavn) tilbyder sin hjælp til bestemmelse af sorter ud fra smagning af frugten.

Med venlig hilsen
Lone Brems

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Holmegård, 2. september 2007 kl. 18.31

1000 tak for jeres svar.

Jeg tror nu nok at det er for langt for mig at komme til Gl Estrup (bor i Frederiksværk). Det lyder ellers som om det kunne være spændende og lærerigt.

M.h.t modningstid og smag:
De æbler, der ses på billedet er plukket samme dag som mit indlæg altså d. 31/8. De falder ned fra træet netop nu, og de må kaldes for modne nu. De er ganske rigtigt meget saftige og forfriskende. De er også meget syrlige, og jeg ville kalde den syrlige smag for kraftig. Men jeg ved jo ikke hvordan man bestemmer smag, så hvorvidt Alice har ret i at de "ikke har ret meget smag"... tjah?

mvh

Bjørn

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 2. september 2007 kl. 21.05

Vi nærmer os: min nabos "Guldborg" har kastet med pæne, syrlige æbler hele sommeren, men først nu er de helt gode-snerper ikke mere munden sammen, og det varer ikke ved ret længe, desværre. Vi bor lidt lunt, så jeg vil mene, dine er perfekte om ca. 7–14 dg, hvis det altså er "Gujldborg". Udseendet passer i hvert fald, sæson og smag også.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Holmegård, 3. september 2007 kl. 14.34

Tak, Alice.

Så tror jeg du har ramt plet.

Jeg kan genkende fra tidl. år, at sæsonen, hvor de er gode, er meget kort.

Mener du, at de skal ligge 1–2 uger, efter at de er plukket?

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 3. september 2007 kl. 19.54

Ja, det er Guldborg. Jeg har haft et enorm stort Guldborg æbletræ, det væltede i en storm for et par år siden.

De plejer at være spiseklar det meste af september og en uge hen i oktober. De første æbler er aldrig interessante for andre end solsortene. Men så bliver de sprøde og dejlige med helt hvidt kød. De kan ikke vinteropbevares, men skal spises straks eller der laves æblemos af dem til fryseren.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 4. september 2007 kl. 11.24

Hej Bjørn,
det ideelle ville være at have et stort net under træet og lægge de nedfaldende æbler i køle- eller svaleskab, i hvert fald på nordsiden af huset i luftige kasser, det sidste ville jeg gøre. Så færdigmodner de langsomt og vil kunne være himmelske meget længere tid. med lidt øvelse kan man se(ane) på hvert enkelt, hvornår det er.

mvh Alice

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Holmegård, 4. september 2007 kl. 11.36

Kære Clara + Alice
Hvor er jeg glad for jeres respons.

Jeg vil tage jeres anbefalinger til mig og nyde mine Guldborg æbler.

Tak tak!

/Bjørn

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ole Storm Pedersen, 15. september 2007 kl. 23.17

Jeg vil nu påstå, at de fire æbler ikke er Guldborg
æbler, de ligner bestemt ikke.

Jeg har to guldborg æbletræer, et gammelt fra ca. 1906, og et nyere fra 1970-erne.

mvh. Jens Ole

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 16. september 2007 kl. 9.57

Selve træet kunne godt se ud, som om det vokser ret opret, og det gør Guldborg træer, men æblerne på billedet ligner slet ikke Guldborg æbler. De Guldborg æbler jeg kender er stribet. Så mit bud er, at det ikke er Guldborg æbler?

Hilsen John.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. september 2007 kl. 15.30

Hej Bjørn m.fl.

Jeg arbejder med hovedbeskæftigelse med over 125 æblesorter, mest produktion af selve træerne med derunder hører også sortsbestemmelse og beskrivelser af sorterne.

Når du bor på Sjælland, var det måske en ide at tage til åbent hus på Pometet i Tåstrup næste weekend – se tiderne på www.pometet.kvl.dk – her kan du også se beskrivelsen i både tekst og billeder af Guldborg – og det er bestemt ikke noget der minder om dine æbler, så jeg er mest tilbøjelig til at påstå at du slet ikke har et guldborg træ. Du kan tage en håndfuld æbler med ind til pometet, hvis du har tid og lyst og få nogle af de ansatte derinde til at kigge på dem, for de både smager og kigger på kernehuset, som er ligeså forskelligt som æblets ydre – og regn med at det ikke er en kendt sort, for dem findes der flere tusinde af i landet – de fleste uden navn og som oftest var forældrene ukendte og træet måske opstået ved at et æbleskrog er smidt og lige så tilfældigt overlevede et styk. Det blev så dit træ – og er det som jeg forventer, har du lov og ret til at navngive træet.

Her er henvisningen til Guldborg på Pometets hjemmeside:
www.pometet.kvl.dk/Aeblehistorier/Guldborg.htm

Jeg henviser til Pometets billede, da mit ikke er så karakteristisk som deres.

www.de-gamle-sorter.dk

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Holmegård, 17. september 2007 kl. 22.57

Tak for de seneste indlæg – og nej, med reference til billederne på Pometes side, tror jeg ikke mit er et Guldborg. Det forekommer mig, at jeg godt kan huske et Guldborg, når nu jeg ser det på fotoet, og sådan et er mit ikke.

Jeg vil forsøge at komme til åbent hus i Taastrup.

mvh
Bjørn

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 10. oktober 2007 kl. 16.58

Et forsigtigt bud: kunne det være Gråsten?

Hilsen Rikke

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John, 17. oktober 2007 kl. 18.31

DET ER APPELSINER!

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartnerspiren Skovgaard, 29. oktober 2007 kl. 21.35

Haha, dejligt med et godt grin på en kedelig, våd efterårsmandag. Tak ska'' du ha'', John...:-)

Hej fra gartnerspiren.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Holmegård, 4. november 2007 kl. 12.33

Blev desværre forhindret i at komme til Taastrup og få en vurdering. Tog i stedet forbi en planteskole har i forgårs.

Der var man temmelig overbeviste om, at det var "James Grieve".

Er I enige i, at det er en mulighed?

mvh
Bjørn

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Http:///Www.Tdn-Ns2.Cn, 13. januar 2009 kl. 5.38

Very Nice Site! Thanx!

Best Cards For People With Limited Credit History

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. januar 2009 kl. 8.32

Hej Bjørn
Hvis de tror det er James Grieve, bør de læse lidt mere på lektien. Normalt er James Grieve rådden allerede i begyndelsen af oktober.

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Holmegård, 13. januar 2009 kl. 8.49

Ups – jamen så er jeg jo lige vidt...

/Bjørn

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. januar 2009 kl. 9.36

Hej Bjørn
Har du taget et digitalt billede af æblet, for så kunne vi måske komme lidt videre?

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Holmegård, 13. januar 2009 kl. 18.41

Hej Boi
Jeg havde faktisk en del billeder, men da jeg troede at jeg havde løst gåden, har jeg slettet dem.

Jeg har kun to fotos af træet tilbage, her
www.flickr.com/photos/11371166@N07/sets/72157612477729795/.

Jeg vil fotografere æblerne igen til sommer, og så vende tilbage til denne tråd. Håber du så stadig vil hjælpe til den tid – der kan forhåbentlig ikke være så lang tid til sommer og sol :-).

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. januar 2009 kl. 18.43

Hej igen Bjørn
Så venter vi bare så længe og så har du igen muligheden at tage et par æbler med på Pometet.

Billeder af træet dur ikke til sortsbestemmelse.

Nyt svar til emnet »Æble hjælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æble hjælp

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider