Forum

Radiser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lis Larsen, 3. september 2007 kl. 2.06

I min køkken have har jeg ofte sået, jeg har aldrig fået noget,,, nu har jeg sået RADISER tre gange i denne her sommer, ingen ting sker, jo men de bliver bare ikke til radiser, først kommer kim bladene og så begynder det at ligne, men de bliver ikke tykke som de skal, jeg gør som der står på posen, de får både sol og skygge, jorden bliver holdt fugtigt, men skulle der være en som kunne HJÆLPE MIG, så kunne jeg jo prøve det til næste år, for jeg vil skrive det ned og gemme det godt,

ja så må jeg jo vendte, det eneste der lever der hvor jeg har anlagt mine radiser er insekterne, men de lever også godt i min have, ikke noget med ukruds midle, ALLE har da lov til at være på vores JORD,,,,,,

håber på et lille svar...

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. september 2007 kl. 11.20

Hej Lis!

Jeg kan jo ikke være sikker på, at mine forslag kan hjælpe – men du kan da overveje tre forhold:

Er mulden i orden?

Er frøene gode nok?

Er der en god balance mellem nyttedyr og skadedyr i din have?

Når du holder jorden fugtig – hvad er det så du gør?

HVIS din havejord er sådan sammensat, at den "klasker sammen" når den vandes / det regner
(Klasker sammen = luften forsvinder ud fra de helt små mellemrum, der er i muldjorden) så er det katastofalt for fremspiring og god rodudvikling.

HVIS du vander sådan en jord lige efter såning, kan det få den virkning, at der selv om der er vand nok ikke er tilstrækkeligt med småbitte luftlommer i jorden- så går fremspiringen og væksten alt for langsomt.

Hvis du vander for meget eller for tit, når kimplanterne kan ses, bliver der de samme dårlige forhold for de små planters rodudvikling.

(Og det er jo af gode grund ikke til at løsne jorden inde i selve radiserækken og på den måde skaffe de mange små "luftlommer", der skal være for at rødderne kan udvikle sig)

For at hjælpe planterne godt igang skal både temperaturen og vandforsyningen være i orden. Vandforsyningen til de fremspirende frø er mest sikker i muldrig jord, som kan holde på fugten i mange dage.

Når / hvis der skal tilføres mere vand inden såning, end den mængde regn, der er kommet, er det mest vandøkonomisk at grundvande – dvs ca 30 liter vand pr kvadratmeter – gerne i aftentimerne.

(Og giv dig god tid, når du vander – det vand, du spreder skal forsvinde ned i jorden øjeblikkelig og ikke stå ovenpå og danne små pytter).

Tidligt næste morgen er det en fornøjelse at gennemlufte jorden med en grovtandet rive eller en kultivator, som går 8–10 cm ned i jorden.

Og så kan der sås...

Fordampningen fra jordoverfladen kan dæmpes meget ved, at jordoverfladen mellem rækkerne holdes løs og smuldrende gennem hele spirings- og vækstperioden. Det kan betyde, at du må igang med den grovtandede rive / kultivatoren efter regnvejr...

Hvis der mangler muld der, hvor du vil dyrke radiser i 2008 kan det være en god idé at så grøngødning nu (du kan gøre det ihvertfald frem til efterårsjævndøgn den 23. september!) og hakke det ind i jordoverfladen ELLER du kan lægge 5–7 cm halvomsat kompost ud på jordoverfladen nu og lade det ligge hele vinteren, indtil du er klar med riven / kultivatoren når jorden er tjenlig til forårsklargøring.

Hvis du tænker på grøngødning, kan du nå at få et rigtig tykt vinterdække ved at bredså en blanding af havre og blodkløver.

Måske har du allerede inddelt jorden i din køkkenhave i bede, du ALDRIG træder i, og gange, så du kan komme rundt mellem bedene – ellers overvej, om det kan lade sig gøre (det er meget arbejdsbesparende og rigtig godt for alle køkkenhaveplanters udvikling!)

Det andet du kan overveje, er om "grokraften" i dine radisefrø er så god, som den kan være – overvej eventuelt at købe frø fra et andet firma – eller køb frø af en anden radisesort, end den du har prøvet med i år.

Endelig kan du tænke lidt over, hvor tæt på en sund balance mellem nyttedyr og skadedyr din have er. Læs f. eks artiklen "Mangfoldighed tager tid" på Havenyt's hjemmeside – skrevet af Jens Thejsen og Sten Porse).

Jeg håber, du får masser af knasende sprøde radiser til slaatskålen i 2008!

Venlig hilsen fra Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. september 2007 kl. 12.52

Hej Lis.

Radisser er det, jeg kalder en kortdagsplante. Derfor lykkes den sjældent midt på sommeren, hvorimod tidlig forår og efterår er meget bedre. Problemet om efteråret er, om man kan holde dem fri for jordlopper og andre insekter, som der er myriader af efter sommeren. Jordens kvalitet er lidt underordnet. Radisser kan stort set gro i al slags jord. Det er vigtigere med daglængden for at det kan lykkes.

Mvh. Hans

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Larsen, 4. september 2007 kl. 2.03

Jeg har lige læst jeres forslag og jeg takker mange gange, jeg tager kopi af siden så jeg har den, i har været til stor hjælp, endnu en gang tusind tak,,,, og forsat god sommer til jer,,,
kærlig hisen lis...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Schwalm, 21. september 2007 kl. 23.12

Jeg har i år sået frø fra vandmeloner jeg spiste i Vietnam. Senere plantede jeg dem ud i drivhuset. De voksede flot, satte mange store gule blomster, bladene dejlig grønne, men der er ikke kommet nogen frugter. Jeg har også alm. meloner, hvor jeg pensler blomsterne. Der er kommet mange frugter, men er ikke blevet så store i år som de plejer. Hvorfor er der så ikke kommet en eneste vandmelon på planterne?

Hvem kan give mig et råd eller svar der kan bruges næste år.

Venlig hilsen Jørgen

Nyt svar til emnet »Radiser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Radiser

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider