Skrevet af: Ivan, 3. september 2007 kl. 15.00
Jeg vil gerne plante blåbær i min have, men der er noget med at man helst skal have forskellige sorter for at det lykkes.
Hvilke sorter skal jeg plante og hvordan skal de plantes?
Skrevet af: Lilium, 6. september 2007 kl. 0.33
Hvad angår sorter er der flere forskellige, men prøv lige dette link fra siden først-jeg tror den besvarer de fleste af dine spørgsmål.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/178.html
Skrevet af: Boi Jensen, 6. september 2007 kl. 21.16
Hej Ivan
Du skal regne med at sorten Blue Crop skal være hovedsorten, men du er også nødt til at plante mindst en anden sort, for at få ordentligt bestøvet. De skal plantes i surbund, d.v.s. det nemmeste er at købe noget uberiget, grov spagnum og plante direkte i det – eller blande det med jord. Evt. kan flis, eller grannåle fra en granskov også bruges – gerne med grene op til 20 cm længde iblandet.
God held med nogle frugtbuske, der giver de mest pragtfulde bær, hvis man ellers kan holde dem i fred for solsorte og skader.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. september 2007 kl. 21.47
Der er en ny sort Sunshine Blue,der er selvbestøvende.
Anne Marie
Skrevet af: Ivan, 8. september 2007 kl. 17.15
Tak for hjælpen. Så tror jeg, at jeg er klædt godt nok på til at gå i gang.
Ivan
Skrevet af: Charlotte Mariboe, 11. oktober 2007 kl. 9.35
Anne Marie, kan du fortælle mig om sorten New Zeeland er selvbestøvende? Satte en i foråret som gav frugt, men det må der jo også gerne komme næste år...
:-) Charlotte
Skrevet af: Inken Thaysen Dam, 7. maj 2009 kl. 13.32
Hej.
en frugtavler fortalte mig i går, at man sagtens kan plante sorten blue crop (blåbær) i almindelig havejord.
kan de trives her? giver det samme udbytte som i et surbundsbed?
med venlig hilsen
inken
Skrevet af: Boi Jensen, 7. maj 2009 kl. 19.41
Hej Inken
Det skal nok passe, men det kræver at jorden har den rette Ph og at den er luftig nok – det kan sandet jord i nogle tilfælde være, men en anden mulighed er store mængder af bladaffald og nåle fra fyr og gran, gerne med grenstumper, så trives planterne også fint. På den lerede jord dur det ikke at plante "surbundsplanter" direkte.
Skrevet af: Stine Sulbæk, 9. august 2015 kl. 9.04
Jeg overvejer blåbær i min have. "Blue Crops" skulle være en god sort, men er det ikke den "amerikanske blåbær"? Som ikke er den ægte blåbær (hvid i midten)?
Hvis det SKAL være "Blue Crops" - hvad vælger man så som nr. 2 busk (til bestøvning)?
Skrevet af: Lone Brems, 9. august 2015 kl. 9.40
Hej Stine Sulbæk
Dansk Blåbæravlerfoening har lagt en udmærket oversigt over slægtsskabet mellem ægte blåbær og de dyrkede storfrugtede sorter på Wikipedia. Artiklen dukker op ved søgeordet "Blåbær".
Det kan ihvertfald bidrage til at overblikket bliver klarere ;-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Stine Sulbæk, 9. august 2015 kl. 10.20
Hej Lone :-)
Tak for svar. Det vil jeg kigge nærmere på :-)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Stine
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2015 kl. 15.17
Blåbær i dansk forstand forhandles som "vilde blåbær - Vaccinium myrtillus" og har ikke sortsnavne som sådan.
Jeg kender ikke dine bevæggrunde for at ville plante dem frem for amerikansk/storfrugtet blåbær, men du skal være opmærksom på at de danske giver meget lavere udbytte.
Du behøver med andre ord ikke samle på syltetøjsglas hvis du har sat 3-4 vilde blåbær planter.
Jeg har nogle stykker under mine storfrugtede.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. august 2015 kl. 16.43
Jeg sad lige og læste, at den amerikanske blåbær, altså den de kalder Blueberry over there, er mindst lige så vitaminrig som den vilde "dansk blåbær" og så er den tillige rigtbærende, når den har fundet sig til rette i din have. Den ene af mine to planter gik til for mange år siden, men den ene lille ( tilbageværende) busk giver gerne mere end 1,5 kg. Bær hvert år. Også i år er den smækfyldt med bær, som lige er ved at modnes nu.
Måske jeg skulle forsøge med med lidt stiklingsformering ?
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2015 kl. 17.38
Til gengæld er der mere anthocyanin (den blå farve) i danske blåbær. Det anses også for sundhedsfremmende, selvom det er noget mere omdiskuteret end for vitaminernes vedkommende.
Men på den anden side er det vigtigt at sige, at den storfrugtede blåbær er en fremragende frugt og nogen "forfalskning" som det har været antydet i medierne.
Det er den rigtige "blåbær" til amerikanske opskrifter og det er såmænd også den langt de fleste ernæringsrelaterede studier har brugt.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. august 2015 kl. 21.56
Ja det er jo tanken der tæller Claus ?
Du mener formentlig, at det IKKE er nogen forfalskning . . .
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2015 kl. 22.18
Naturligvis :-)
Skrevet af: Stine Sulbæk, 9. august 2015 kl. 23.04
Tak for din fine vejledning Claus :-)
Angående "originalen" - så er det blot fordi jeg har været vandt til at plukke dem i Sverige - og følte at det var de "rigtige" - men jeg kan godt se at det er smartere med de andre sorter :-)
Mvh stine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blåbær