Forum

Anlægning af nyt bed i græsplæne?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 23. oktober 2007 kl. 10.07

Mig og min kæreste har lejet et hus med tilhørende have, og jeg vil anlægge nogle højbede til grøntsager + staudebede med tulipanløg osv. som allerede er indkøbt. Jeg er bekymret for hvordan jeg skal gøre det, da jeg er bange for at alle mine nye planter vil blive angrebet af gåsebille/stankelbens larver.

Er der nogen der har en god "procedure" til hvordan jeg kan anlægge de nye bede så skadedyrs antallet i de nye bede bliver minimalt?

Mvh. Johanne

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. oktober 2007 kl. 19.58

Hej Johanne

Gåsebillelarverne lever af græsser – så de vil nok ikke interessere sig så meget for køkkenhaveurter og tulipaner.

Stankelbenslarverne er måske mere problematiske, fordi de også kan gå efter kartofler og andre rodurter.

Begge skadedyr (det er de jo kun når de er "for mange") kan forstyrres i deres formeringscyklus ved at der dyrkes grøngødning og ved at der udlæges masser af halvomsat kompost.

(se mere om disse to insekter under Skadedyr og plantesygdomme her på Havenyt's hjemmeside).

Så du kunne jo prøve følgende:
Lav dine højbede klar nu i oktober november – brug evt "hollandsk reolgravning" så jorden løsnes rigtig dybt og dæk derefter med et godt lag halvomsat kompost ELLER dynger af visne blade holdt på plads af grangrene eller fuglenet spændt ud med sten i kanten.

Bestem dig for at dyrke bønner, ærter, krydderurter, sguash, græskar det / de første år.

Sørg for at jorden er godt dækket med enten køkkenurter eller grøngødning eller halvomsat kompost.

Gør livet let for stære i din have – de hjælper med at bekæmpe stankelbenslarver

Og så rigtig god fornøjelse med haveoplevelserne!

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Anlægning af nyt bed i græsplæne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Anlægning af nyt bed i græsplæne?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider