Forum

Hvidløg – hvornår sættes de optimalt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Kipp, 6. december 2007 kl. 17.01

Hej

Nu skriver Karna i ugenyt, at man måske skulle vente til sidst i oktober med at sætte hvidløg – Det har jeg netop gjort i år belært af sidste års erfaring hvor knap halvdelen af mine hvidløg ikke overlevede vinteren da de nåede at vokse for meget i efteråret.

Men også i år, hvor de blev sat den 30. okt har de allerede nu 2–3 cm høje toppe, så måske man skal trække den helt hen i november – hvad har i andre af erfaringer? Det kan vel også blive for sent, og vi kan jo desværre ikke forudsige efterårsvejret.

Venlig hilsen

Christian

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Hansen, 7. december 2007 kl. 7.25

Jeg har i mange år sat mine hvidløg mellem jordbærrækkerne i sidste halvdel af oktober måned, og det har altid givet en fin høst i sidste halvdel af juni måned året efter. Ved sætning gødes med lidt tørret fjerkrægødning, og til foråret gødes igen med en lidt større mængde af samme gødning. Det lønner sig at afklippe stænglerne, der vil sætte blomst i toppen i forsommeren.

mvh Lars.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 7. december 2007 kl. 9.00

Jeg har sat hvidløg a' 3 omgange i år med 14 dages mellemrum, da sidste sæsons løgdyrkning (løg sat midt oktober) endte katastrofalt pga det varme vejr i okt-dec. Løgtoppene blev 15–20 cm høje og frøs væk i jan-mar. Omkring 7 ud af ca. 50 løg overlevede.

løg sat i år den. 28. okt, 11. nov og 25. nov. og toppene er hhv. 6 cm, 3 cm og 1 cm lige nu.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. december 2007 kl. 10.03

Hvidløg er fuld vinterhårdfør, de vil måske fryse lidt tilbage i hårde vintere, men vil vokse videre når det bliver varmere. Men man skal passe på med hvidløg da de nærmest opfører sig som ukrudt, en gang hvidløg altid hvidløg, de kommer bare igen og igen.

Mvh. Svend Høst

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 10. december 2007 kl. 9.19

Vrøvl – hvidløg er ikke fuld vinterhårdfør!

Kan du ikke læse, Svend Høst? Kun 7 af 50 løg overlevede sidste vinter – resten kom ikke igen – de var fuldstændig udsplattet – både top og løg!

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. december 2007 kl. 10.07

Det er ikke vrøvl, det er fakta, jeg satte for ca 20 års siden en masse hvidløgsfed ved mine roser og andre planter, det skulle, sagde man holde lus væk, jeg har stadig hvidløg rundt omkring i haven det er næsten som ukrudt. I den periode har jeg målt ned til minus 21gr. Når planter klarer så lave temperature må de vel siges at være vinterhårdfør her i DK.

Jeg køber et hvidløg i netto og så sætter jeg de enkelte fed det virker hver gang 100%
Hvidløg er noget af det letteste at dyrke, jeg smed nogle kasserede hvidløg i kompostbunken,der gik ikke langt tid så væltede de op.Prøv igen og held og lykke.

Mvh.Svend Høst

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 10. december 2007 kl. 14.46

Du må have sandjord, Svend. På min lerjord klarede de altså ikke seneste vinter.

Det kommer sikkert også an på om de får barfrost eller der ligger et lag sne henover planterne.

Forrige vinter havde vi et konstant sne liggende i køkkenhaven fra nytår til ultimo marts og der klarede alle løgene det på trods af at det frøs 15–22 grader i 5 nætter i træk. Der var løgtoppene heller ikke så udviklede som sidste vinter.

mine 7 overlevende hvidløg var oven i købet startet forfra og begyndt at spire fra hver af de ca 7–10 små fed, der var blevet dannet fra de blev sat i jorden til vækstsæsonen stoppede. Det var noget "småskravl" da de blev taget op i juli/august måned.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 5. april 2008 kl. 14.42

Ved godt at diskutionen var sidste år, men.

Jeg er "berømt" for mine flotte hvidløg.De sættes i okrober og høstes omkring 1. juli. De fryser i meget kolde vintre tilbage, men kommer væltende op igen til foråret. de skal ikke sættes senere end oktober, da de skal have rodfæste inden frosten.

De sættes i nogenlunde let jord, og altså ikke lerjord, da den er for våd om foråret. Prøv at blande grus i jorden for at lette den.Det der hyppigst dræber hvidløg er ikke kulde, det er fugtighed om foråret hvor de kan rådne væk.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 29. april 2008 kl. 20.12

I min tidligere have groede hvidløgene også som "ukrudt" – men jeg var nu rigtigt glad for dem, da jeg synes de var rigtigt dekorative. Hen i juli/august måned hvert år fik de de først i blomst i toppen af stilken, som efterfølgende udviklede sig til en blomst af små, lilla hvidløg (lidt ligesom etageløg). Det er bare så dekorativt. Jeg lod bare toppende være, hvilket måske var grunden til, at de formerede sig meget velvilligt. Der var absolut ingen overvintringsproblemer. Jorden var dog meget sandet og tør – måske var det derfor de trivedes så godt.

Nyt svar til emnet »Hvidløg – hvornår sættes de optimalt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløg – hvornår sættes de optimalt?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider