Forum

Masser af persille!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. februar 2008 kl. 22.18

Jeg har persille frø- både kruset og bredbladet, og jeg er vild med persille.

Men- kan det sås mod nord-øst, hvor der kun er morgensol?

Og så er der noget med at bredbladet- kan forveksles med hundepersille. Men vi har ikke den sidste art på grunden.

Jeg har i flere år sået dild, men det bliver ikke rigtig til noget- ikke i min køkkenhave. Vi har en ret leret jord- hvad vil dild have?

Og kommen- hvor kan man få frø til dem?

Jeg har dyrket karse på friland- en sjov oplevelse. De færreste ved at karse er en ½ meter høj plante med hvide blomster- og at de små karsefrø ligger i enkelte små frøgemmer.

Mvh

Tine

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil, 14. januar 2009 kl. 3.00

Hvis man dyrker alm og bredbladet persille tæt ved hinanden, kan der let ske krydsbestøvning, så frøene giver nye varianter.

Det er perfekt at dyrke persille mod NØ, det kaldes så skyggepersille, som er den absolut mest velsmagende.

Husk på at hele planten indeholder smagsstofferne, så frys overskud af stilke til kogning af fond eller lignende.

Karsen giver utroligt mange frø. Jeg "vasker" dem i en stor, grov si, så skallerne blæser væk.

Frøende giver spirer af meget uens størrelse. Måske skyldes det forskellige modningsgrader.

Men det er fint nok for ungerne.

m.v.h. Emil

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper K., 23. februar 2009 kl. 21.25

Prøv at plante persille i en plantesæk placeret på en kapillærkasse. Du vil blive meget positivt overrasket over hvor meget større udbytte du får sammenlignet med dyrkning på almindelig friland. En kasse er rigeligt til to familiers store behov, hvis der jævnligt plukkes til fryseren.

mvh
Jesper

Nyt svar til emnet »Masser af persille!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Masser af persille!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider