Forum

Økologiske højbede på forurenet jord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Busch, 15. marts 2008 kl. 21.00

Jeg har netop overtaget en skøn kolonihave på Amager. Desværre er jorden (som i så mange københavnske kolonihaver) temmelig forurenet, da det er gammel lossepladsgrund.

Jeg har nu alligevel tænkt mig at dyrke en masse grøntsager og krydderurter – det kommer bare til at foregå i højbede og krukker.

Jeg har derfor en række spørgsmål til konstruktion af og dyrkning i højbede. Jeg vil gerne have det hele så økologisk som muligt.

1) Jeg vil meget gerne høre om andres erfaringer med "økologisk orienterede" højbede – hvilken jord bør jeg bruge og hvor kan den købes?

2) Jeg har læst at man kan lægge et såkaldt miljønet i bunden som afskærmer forureningen, men lader regnorme og regnvand slippe igennem – hvor kan man få fat i sådan et net?

3) Jeg forestiller mig at bruge lærketræ til kanterne og vil gerne høre om gode/dårlige erfaringer med dette materiale – eller evt. andet materiale som har fungeret godt.

4) Alle gode tips og idéer er mere end velkomne :-)

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Brun, 13. maj 2008 kl. 21.46

Hej Sara.

Lidt sent svar måske, jeg har lavet en række højbede på 1 x1 m og 70 cm høje, det hele står på fliser og med en kraftig plast folie under, ikke af hensyn til forurening men på grund af trærødder. Som hjørner har jeg brugt noget kraftigt vinkeljern, det bevirker at jeg nemt kan skrue et par brædder af for at skifte jord / vende indholdet, som jord bruger jeg kompost og de gl plantesække fra drivhuset, selv om der ikke er forbindelse til undergrunden vrimler de med liv. Det er nemt at sætte buer over, med enten plast eller insektnet, husk at lave så meget afstand så du kan køre mellem dem med en trillebør.

Med venlig hilsen Uffe

Nyt svar til emnet »Økologiske højbede på forurenet jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Økologiske højbede på forurenet jord

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider