Skrevet af: E. Andersen, 14. maj 2008 kl. 22.30
Er her nogen, der kender til aronia også kaldet surbær?
Trives de godt herhjemme? Hvornår blomster de? Hvornår høster man? Hvordan smager frugten? Skal de have speciælt voksested, jord, gødning m.m.
Skrevet af: Mogens; E., 15. maj 2008 kl. 21.24
Oppe i det hvide søgefeldt her på siden, skriver du Surbær, så får du meget om emnet.
Skrevet af: Boi Jensen, 15. maj 2008 kl. 22.39
Hej Ewa
Du kan bare plante uanset hvilken jord du har – skal være opmærksom på, at der findes flere typer. De mest bruger er Aronia Melanocarpa – som er frøformeret bliver 2 meter høj og lige så bred, får med tiden en del blomster og bær. Af samme type findes en med samme navn og desuden klonnavnet "Aron", som bliver ca. 1,5 meter høj – får masser af blomster og bær.
Udover væksthastigheden er der ikke den store forskel på de 2 planter, som får flotte efterårsfarver på bladene.
Bruges ofte i haver og hegn, desuden ses de ofte i rundkørsler, for de er også gode til at dække jorden, så der ikke skal ryddes for meget ukrudt.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: E. Andersen, 16. maj 2008 kl. 8.15
Tak Mogens. Jeg har søgt, men der er netop ikke ret meget om emnet.
Boi, det ser ikke ud til, at bærrene bruges til noget herhjemme. Jeg har læst, at aronia frugten har det højeste indhold antioxidanter af alle kendte frugter. Det er hovedsagelit derfor, jeg har skaffet mig planterne. Jeg har tænkt mig at lave saften af dem.
Tak for advarlsen mht størrelsen. Jeg troede de var en del mindre.
Jeg har netop den frugtbarende melanocarpa, som er dog formeret ved stiklinger. De ser ikke ud til at blomstre i år, men de var også kun ca. 10 cm høje, der jeg fik dem i marts. Nu er de ca. 50 cm.
Skrevet af: Rita, 4. september 2009 kl. 12.19
Den gode aronia Melanocarpa er fin at lave saft og marmelade af. Jeg tilsætter dog lidt æbler når jeg koger saft og laver marmelade. smager dejligt.
Skrevet af: Kenn Christiansen, 17. november 2011 kl. 11.57
Hvis man køber 20cm aronia aron planter, hvor mange år går der så før de blomstre?
Skrevet af: Jan Damskier, 2. oktober 2014 kl. 15.10
Jeg kan forstå at jeg muligvis har fået fat i en forkert sort. Mine to buske vokser ikke meget, og har først båret i 2014, med få ikke sorte, men røde bær. Og nu kan jeg jo ikke huske sortens navn. Hvor får man fat på den sorte, højtydende sort?
mvh Jan Damskier, med have i Valby
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. oktober 2014 kl. 17.05
Navnet står længere oppe i tråden, så det er bare at google det :)
Jeg vil tro, at en stor del af planteskolerne har dem i deres almindelige sortiment.
Skrevet af: Boi Jensen, 2. oktober 2014 kl. 17.29
Hej igen i aroniaens tegn
For at forklare lidt mere til de, der er interesseret i et af superbærrene, vil jeg skrive lidt flere oplysninger.
Jeg har i år planter der er både 1, 2 og 3 år gamle af sorten, Aronia melanocarpa "Aron" - de 3 års har masser af bær, selvom de kun er 30-40 cm høje, nærmest 3-6 klaser på hver plante, så det må være alderen, der skal til for at de giver noget.
Mine frøformerede der er 5-6 år gamle - har en højde på cirka en meter plus minus 20 cm - står på sandet jord og både hvor naboen har vandet korn og de står i skel til kornet - og hvor der ikke er vandet, har der været op til 1 kg bær pr. plante, de fleste er nu plukket og fuglene har ikke rørt nogle af dem endnu. Så har nogen lyst og energi, er der stadig muligheder for selvpluk.
I 5 års alderen ses der ikke den store forskel i antallet af bær på planterne når der sammenlignes frøformerede og stiklingeformerede af typen Aron, men måske en lille tendens til at der er flest bær på Aron.
Planterne fås nu som barrods - som er langt den billigste måde at få dem på og det "lykkes hver gang" ved efterårsplantning, fordi de får jordkontakt med det samme. Selvfølgelig kan man også bare så nogle af frøene, der er i indsamlede bær, men det tager så nogle år, før det giver noget til fryser og glas. Og så kom der lige en forbi i går med et glas af "farmors aronia med pære og æble" syltetøj i går. Så det må spises på rundstykker m.v. den næste tid.
Skrevet af: Egon A., 2. oktober 2017 kl. 7.41
Barrodsplanter 40 - 60 cm er købt og plantet i år. 7 kr. pr stk det er da billigt og de har allerede givet de første 175 gr bær :-)
Mvh. Egon
Skrevet af: Anonym bruger, 2. oktober 2017 kl. 9.33
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Aronia eller surbær