Forum

Orm i blommer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulrik, 19. maj 2008 kl. 15.05

Hvad kan jeg stille op mod et massivt angreb af blommebladhvepse?

For 6 år siden plantede jeg to blommetræer (Opal og Italiensk sveske), som nu er store nok til at give en god høst. Men der kommer næsten ingen modne blommer på træerne, for hvert år bliver alle de nye små blommer ødelagt af blommebladhvepse. Sidste år fik jeg syv blommer. Både i år og sidste år var der rigtigt godt vejr under blomstringen, så træerne ansatte en masse småblommer. Netop nu, hvor de visne blomster er ved at falde af, kan man se, at 9 ud af 10 småblommer på begge træer er ormstukne. Her på Havenyt kan man læse, at blommebladhvepsens larver ødelægger 5–6 blommer hver, inden de lader sig falde til jorden og forpupper sig. Jeg er nu i gang med at pille alle ormstukne småblommer af for at redde de få, der ikke er ødelagt endnu. Jeg gjorde det samme sidste år (lidt for sent desværre), og de ormstukne blommer blev smidt i skraldespanden, men det har ikke hjulpet i år. Det tager også laang tid at pille så mange småblommer af et frugtbart blommetræ, og opgaven vil blive næsten uoverkommelig, når træerne vokser sig store.

Jeg undrer mig over, hvordan angrebet kan være så massivt, næsten før blomstringen er slut. Mine to unge træer har trods alt kun ansat blommer i nævneværdige mængder i de to sidste år, så jeg tvivler på, at en stor bladhvepsebestand kan være opformeret her i haven. I nærheden af haven er der et hegn af mirabeller, og jeg gætter på, at blommebladhvepsene opformeres der.

Men hvad kan jeg så gøre, hvis bladhvepsene kommer udefra? Giftsprøjtning i blomstringen er udelukket, for det vil gå hårdt ud over havens bier.

Vil ophængning af hvide fangplader i træerne under blomstringen have nogen effekt?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. maj 2008 kl. 19.26

Hej Ulrik
Løsningen kan være at opsætte fangfælder til blommeviklerne, som angriber dine frugter. Fælderne med limplader og duftampuller kan købes i de fleste planteskoler og produceres af et firma i Esbjerg, der hedder Tanaka. Her kan du ikke handle privat, så prøv den lokale planteskole, men du er lige sent nok på den til dette års høst. Æggene er nemlig allerede lagt.

På samme måde findes fælder til æbleviklerne, som lægger æg i æbleblomster og det giver "orm i æbler".

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 20. maj 2008 kl. 8.34

Mit 3 år gamle Viktoria-blommetræ giver allerede godt, men jeg har været så heldig indtil nu at undgå angreb. Til gengæld har jeg haft rigelige besøg af æbleviklere i Filippa-æbletræet, og nogle år har jeg sat feromon-fælder op (i år har jeg været for langsom i vendingen). Jeg synes, at de virker udmærket – de fjerne ikke alle "orm", men de reducerer antallet, og det er da også noget.

Nyt svar til emnet »Orm i blommer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Orm i blommer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider