Forum

Figentræ uden figner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 25. maj 2008 kl. 10.02

Hej

Jeg har for nylig købt et STORT figentræ direkte fra Italien med en stamme på 15–20 cm i diameter. Meget meget flot træ, men jeg kan kun se 2 figner på. Er det normalt fignerne først begynder at vise sig senere på sæsonen?

Hilsen Christian

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. maj 2008 kl. 10.13

Hej Christian

Nej et er ikke normalt – almindeligvis ses et hold små frugter samtidig med at bladene folder sig ud i det tidlige forår.

Dit træ har måske været udsat for hård beskæring i sidste vækstsæson – og hvis det er tilfældet gælder det om at bevare optimismen! Dit træ sætter formentlig frugt i foråret 2009 på de nye årsskud, der dannes nu er ved at vokse frem
Du kan opleve at der sættes frugter igen hen på sommeren og de kan måske modne i september, hvis vi får en lun eftersommer. Ofte tørrer dette hold frugter ud...

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. maj 2008 kl. 13.51

Efter min erfaring kan man tvinge de kraftigtvoksende " grønne " grene til at sætte frugter ved at beskære dem til 2–3 blad (på nyvæksten) -mange udvikler herefter figner på det nye skud.

Til almen orientering virker den hvide mælkesaft som drypper fra beskårne skud stærkt ætsende på huden, så pas lidt på når i beskærer.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 27. maj 2008 kl. 12.53

Hvad hedder sorten? Ifølge Camilla Plum så er det kun Ficus carica, ''Brun dalmatisk figen'' ''Brown turkey'' som er nogenlunde sikker hvert år. De andre sorter dur ikke til dansk klima medmindre man har et orangeri eller lignende.

Nyt svar til emnet »Figentræ uden figner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Figentræ uden figner

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider