Skrevet af: Inger-Åse, 24. august 2008 kl. 22.30
Jeg er vild med blåbær, navnlig de vilde man plukker ude i naturen. Er der nogen som ved om det er muligt at plante vilde blåbær i haven, og evt. hvordan og hvor man kan købe planter. Går ud fra at det ikke er lovlig at hente dem selv i skoven.
Skrevet af: Helle-Sofie, 25. august 2008 kl. 21.53
Jeg vidste ikke at der vokser vilde blåbær i Danmark.
Men det er surbundsplanter, så det skulle da være muligt at dyrke dem i haven.
I Sverige er der jo en hav af blåbær i skoven, mon ikke du kan tillade dig at tage nogle få af dem med hjem derfra. Ellers kan du nok få den lokale planteskole til at bestille dem hjem.
Helle-Sofie
Skrevet af: Søren S Duun, 25. august 2008 kl. 22.22
Hej Inger
I teorien kan du godt plante vilde blåbær men om du også får en godt resultat er nok tvivlsom.
Villde blåbær skal have en sur spagnumrig og sandblandet jord og moderplanterne skal være kloner, (kultiverede sorter) der bærer godt. Jeg har for nogle år siden købt 3 blåbær i Netto som de beskrev som værende en amerikansk blåbær, men ved nærmere eftersyn viste det sig at være en vildart. (Havde små blade og kantede grene).Om den har været en tur i amerika er nok også tvivlsom. Men den ene gik til det ene år den anden det andet og den tredie vokser, men sætter ingen blomster/frugter og ligner mest af alt en vittighed. De fleste som vil dyrke blåbær dyrker de amerikanske, der eftersigende kan bære lige så meget som solbær-buske. Men smagen er dog ikke den samme som hos de vilde. Jeg ville ikke anbefale dig at dyrke de vilde. for du skal sikkert ud og investere i en masse spagnum, der også koster og hvis der så er udsigt til et ringe resultat...så. Jeg har også prøvet at dyrke tyttebær og fundet ud af at de kultiverede sorter hellere ikke er så villig til at bærer, hvilket sikkert skyldes at de har det for godt for de laver mange udløber, men kun meget få blomstre og ganske få bær.
Med hensyn til at indsamle vilde blåbær så er planten ikke fredet og du kan som udgangspunkt godt plante den hjemme i haven. Dog skal du være opmærksom på at den ikke må opgraves/indsamles på private lodsejers grunde uden deres tilladelse, ligesom at du hellere ikke må indsamle bær her. Det samme gælder Skov og Naturstyrelsens fredet områder dog må man vistnok indsamle bær her, med mindre andet er nævnt. Men du skal have mange mange planter forat få en god portion bær.
Så i virkeligheden er det bedst at indkøbe dem i plukkesæsonen, hvor det er billigt, det andet vil give for mange ærgelser.
Skrevet af: Lone Brems, 26. august 2008 kl. 10.05
Hej Inger-Åse
I statssskovene må du GERNE plukke blåbær til eget brug.
Blåbærsæsonen er forbi for i år – men jeg kender mange steder i Midtjylland, hvor det bestemt er muligt at plukke sig til blåbærsmil :-).
Du kan da gøre forsøget med blåbær i haven – men tænk over, at hvis du (for at skabe gode vækstmuligheder med sur vokseplads og ganske let skygge) går igang med at indkøbe sphagnum, er du med til at opretholde den erhvervsmæssige udnyttelse af sårbare naturområder enten i Danmark eller de østlige dele af Europa.
Jeg deler din passion for blåbær – de smager pragtfuldt!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Inger-Åse, 26. august 2008 kl. 11.22
Tak for jeres svar.
Ud fra det I skriver udleder jeg at det nok er for meget bøvl og for lidt blåbærsmil :o) forbundet med at forsøge sig på vilde blåbær i haven.
Det er vel ikke andet for end at trække i gummistøvler og spand til næste blåbærsesong og få en frisk naturoplevelse ud af det samtidig.
Eftersom jeg bor i Midtjylland, vil jeg blive rigtig glad hvis du vil afsløre hvor der er nogle gode blåbærsteder Lone :o) I øvrigt er jeg helt enig med dig vedr. brug af sphagnum.
Træls for dig Søren med dine Netto blåbær, og forsøget med tyttebær. Det er nok en grund til at de kaldes vilde bær. Men det ville jo unægtelig være nemmere hvis man kunne trisse rundt i haven og plukke dem istedet for at skulle langt afsted.
Igen tak for gode svar.
Skrevet af: Søren S Duun, 26. august 2008 kl. 11.48
Jeg ville også nøjes med at tage familien med ud til "blåbær-stederne". Jeg tror ikke at vi har så gode indsamlingssteder her på Sjælland, at jeg kan finde dem i stor stil. Jeg forstår godt hvorfor at du også er faldet for denne fantastiske frugt, hvis indhold af vitaminer, mineraler og antioksidanter er den mest indholdsrige af mange af de frugter og bær vi har i naturen og i haven. I vores familie spiser vi mange blåbær, men jeg skal til sverige og et stykke op for at finde mange bær så jeg nøjes som regel med at købe dem frossen og en sjælden gang friske
Skrevet af: Inger-Åse, 26. august 2008 kl. 12.17
Hej Søren
Hvor køber du frosne vilde blåbær? Jeg har aldrig set dem i almindelige madvareforretninger.
Skrevet af: Lone Brems, 26. august 2008 kl. 14.02
Hej Inger Åse
Jo, det er ikke svært at afsløre – snarere svært at skjule. det står faktisk til offentligt skue på Skov- og naturstyrelsens hjemmeside :-)
Men de rigtig, rigtig gode steder skal du selv finde frem til indenfor for eksempel disse lokaliteter:
Gjern Bakker (ved Store Troldhøj) og Silkeborg Nordskov er to helt fine steder. De plejede hedeområder i Dollerup Bakker ved Hald (Viborg) er også gode!
God bær-tur til næste eftersommer!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Søren S Duun, 26. august 2008 kl. 16.43
Hejj Inge-Åse.
Irma har frosne blåbær til ca 10–15 kr pr. 300,–gram. Føtex har dem en gang i mellem.
I år har jeg fundet friske blåbær til ca kr 20 for ca 450,–gram. Min kone lavede en kartoffelsalat med blåbær, lidt speciel, men smagte rigtig godt. Blåbær er velegnet til salat, muffins, og meget andet. Det siges i øvrigt at friske blåbær virker imod hård mave og tørrede i mod tynd mave (eller måske er det omvendt) Men jeg vil mene at friske vilde blåbær er noget af det bedste man kan indsamle, især hvis man tænker på økologi for øje.
Skrevet af: Inger-Åse, 26. august 2008 kl. 20.04
Tak for de gode tips. Jeg vil helt klart opsøge blåbærstederne til næste sommer.
Jeg må vist kigge bedre efter i frysediskene rundt omkring. Irma har vi jo desværre ikke her ovre.
Skrevet af: Lone Brems, 26. august 2008 kl. 22.04
Hej Inger-Åse
Jo vi har da – Irma er en "shop-in-shop" i Magasin Århus :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Inger-Åse, 27. august 2008 kl. 8.11
Hej Lone
Ja, men det er alligevel langt og køre fra herning, hvor jeg bor, til Århus for at handle i Irma ;o)
Har set frosne tyske blåbær i Helsekosten, men de koster det hvide ud af øjet.
hilsen Inger-Åse
Skrevet af: Per Fjelkstrup, 30. august 2008 kl. 12.30
Hej Alle sammen.
Jeg har familie i Nord Norge, så jeg er også helt vild med blåbær. Når jeg er der oppe, bruger jeg mindst et par dage på at samle blåbær, før hjemturen. Jeg bruger "Frysetøj" og en lille smule sukker for at bevare den gode smag.
Ud over de steder, der er nævnt, har jeg set blåbær ved Himmelbjerget og rigtig mange i Paradisbakkerne på Bornholm. Et par steder så jeg nogle ca. 50cm høje buske med en stamme på tykkelse mend en lillefinger. Det er nok den slags planter man skal have, hvis man vil dyrke dem i sin egen have.
Jeg håber der kommer flere tips om, hvor man kan plukke.
Er der ngen, der har tips om steder i syd Sverige?
Med venlig hilsen
Per F.
Skrevet af: Per Fjelkstrup, 30. august 2008 kl. 12.56
Hej igen.
Jeg fandt lige denne side. Selv om det er en side for "fuglefolket" kan bærplukkere vist også have interesse af den.
www.fugleognatur.dk/art2.asp?mode=obs&ID=4143&dknavn=Bl%C3%A5b%C3%A6r&latin=Vaccinium%20myrtillus
M.v.h.
Per F
Skrevet af: Per Fjelkstrup, 31. august 2008 kl. 9.06
Hej.
I denne weekend har De Frie Friske Havecentre tilbud på ægte jyske blåbærplanter. 5 stk. for 100 kr.
Der er 14 butikker fordelt over hele landet.
M.v.h.
Per
Skrevet af: Pernille, 14. august 2009 kl. 11.14
Kan se at det er en gammel tråd, men vil alligevel tilføje at vi har gode erfaringer med amerikanske blåbær.
Vi har tre buske der giver mere end vi kan spise os igennem på en sommer. Så der bliver også 1 kg til fryseren.
Buskene står plantet ind mellem vores rhododendron.
Vi har valgt tre forskellige sorter for at sikre krydsbestøvning. Må dog sige at de sorter med de små bær smager bedst og mest lig de "rigtige" svenske blåbær.
mvh
Skrevet af: Venlig Hilsen Martina, 15. august 2009 kl. 16.13
Vi har fået 4 blåbærbuske fra min svigerfar for nogle år siden, dem har vi plantet i et surbundsbed. De står i høj sol hele tiden og har givet mange kilo i år, jeg plukker stadig store flotte bær, så det kan godt lade sig gøre. Jeg ved ikke hvor han købte buskene som har stået i hans have i mange år inden vi fik dem.
Skrevet af: Jytte, 18. september 2009 kl. 21.14
Hejsa
Jeg vil høre om der er nogen som kan hjælpe med at identificere en type bær.
Jeg kørte, på en cykeltur, forbi et helt hegn af buske med bær, som lignede blåbær. Da jeg smagte på dem viste det sig at der var en steen i midten. Busken var ca. 2 meter høj og havde torne.
Håber nogen kan hjælpe.
Mvh, Jytte
Skrevet af: Børge., 18. september 2009 kl. 21.47
Kan jeg få oplyst hvor dybt et spaghnum hul skal være til ny indkøbte blåbær planter.
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 21.37
Jeg har sat mine i ca 60 cm i dybden og gerne spagnum et godt stykke rundt om planten. De kan blive meget gamle og dermed meget store. Det er noget møg at skulle flytte dem senere. Med års mellemrum giver jeg dem lidt nyt flis og spagnum. Flisen laver jeg af brugte juletræer
Skrevet af: Børge., 19. september 2009 kl. 21.42
Tak for hjælpen, Søren.
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 22.12
Held og lykke med dem.
Giv dem endelig vand i tørke perioden. Det er først når de er meget gamle at man kan spare på det. Blåbær har mange fine rødder oppe i det øverste jordlag. Måden at gøde dem på er det samme som med andre surbundsplanter. I nogle havebøger anbefales det ligefrem at klippe blomsterne af, på unge buske, for at fremme en større frodighed, men så snydes man også for de fine bær. Blåbærbuske vokser langsomt og må derfor ikke overgødes. Det er desuden vogtig at have mindst 2 forskellige sorter for at sikre en bedre bestøvning.
Skrevet af: Bjarne, 26. september 2009 kl. 16.24
Er der nogen, der har erfaring med blåbær i klitterne? Vi har de vilde blåbær i Vester Husby ved den jyske vestkyst – har lige været forbi i dag. Kan man gravet et par stykker op og flytte dem til en tilsvarende jordbund? Vi har haft lidt på vores sommerhusgrund – men de har aldrig givet bær. Efgter at have tjørnet en masse lekture igennem i dag fornemmer jeg, at problemet kan være, at der kun er een sort. Og at den for bestøvning kræver min. 2 sorter.
Hvem har prøvet det her – med succes?
Skrevet af: Lotte Lindhart K., 19. marts 2010 kl. 17.12
Da jeg fornylig var i Norge fandt jeg AXA Blåbærmysli...
Det blev jeg helt vild med, mærkelig nok kan jeg ikke opdrive det i DK. Nå men så tænkte jeg at det kunne være skønt at tørre blåbær, så man selv kan lave sig noget blåbær mysli, om ikke andet så for at få blåær om vinteren også...
Er der nogle det ved noget om tørring af bær..skal de tørres i ovn ved svag varme ?
Mvh. Lotte Lindhart K.
Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2010 kl. 17.41
Både svenskerne og normændene har en masse spændende ting og jeg vil gerne tro at de også har blåbær mysli .
Du kan godt være heldig at finde tørret blåbær , men de er dyre . Jeg har selv brugt tørrede blåbær når jeg fremstiller vandkefir . Men smagen her er meget neutral .
Jeg tror at du må afsted igen og forsyne dig, hvis ikke du vil lave din egne mysli . Hos blåbær-shoppen www.blåbærshoppen.dk/shop/oekologiske-toerrede-blaabaer-228p.html kan man også købe tørrede blåbær . Men til den pris vil jeg foreslå dig at du enten køber nogle frosne og så evt. tørre dem i ovnen . Hvis du sætter temperaturen til 50 grader , skal du nok regne med at det kan tage mindst 6 - 8 timer . Du kan også røre dem op med lidt flormelis, brede dem ud på et stykke bage papir og så give dem 50 grader .
Der er også den mulighed at spise dem frosne eller tage dem op om aften og så sætte dem i køleskabet til næste morgen .
Skrevet af: Søren S Duun, 21. marts 2010 kl. 10.15
Netto har i denne uge tørrede blåbær på tilbud 40 gram blåbær koster kr 12,-
Skrevet af: Lotte Lindhart K., 21. marts 2010 kl. 15.42
Tak for et godt svar
Skal netop i netto, så jeg da lige forsyne mig med tørred blåbær :)
Skrevet af: Brian Jensen, 3. september 2012 kl. 21.50
hejsa folkens..ja jeg faldt lige over denne samtale og kulle ikke lade være med at skrive her også
jeg var i sidste weekend ude og plukke nogle blåbær i vores lokale hede område men jeg blev slemt skuffet da kommunen ikke vedligeholder området og det hele stå i en kæmpe græsmark ..men jeg fandt da alligevel en del bær Men er det helt okay tror i at jeg løber rundt på kommunen´s hedeområde og plukker bær
Skrevet af: Søren S Duun, 4. september 2012 kl. 11.19
Jeg tror ikke at der er noget til hindre for at du plukket lidt blåbær til dig selv på kommunens grund. Hvis det var et fredet område, burde de skilte med det. Du må selvfølgelig ikke grave planterne op.
Skrevet af: Brian Jensen, 4. september 2012 kl. 14.42
planterne kan jeg ikke lige bruge til nået hjemme i egen have da jeg vil have nogle bedre sorter ind
Skrevet af: Orla S. Pedersen, 10. oktober 2017 kl. 13.41
Hej Jytte.
De blå bær, der ligner store blåbær og som vokser på træer 2-3m. høje og grenene har lange pikker og hvor frugten har en sten er slåen. De er rigtig gode til at lave en snaps af. De plukkes helst efter første rigtige frost eller for de utålmodige, så kan de puttes en tur i fryseren først. Det er for at få sukkeret frem i frugten. Put dem i et syltetøjsglas og hæld Brøndum neutral snap eller vodka ( helst en blå) sæt låg på og lad dem stå i ca. 3 uger. Derefter hældes det igennem en kaffefilter og der fyldes nu Brøndum eller vodka på til smagen passer. . Lad den stå i mindst 2 mdr. på flaske.Den er lidt skarp i smagen, men med tiden bliver den rund. En rigtig god snaps!
Orla
Skrevet af: Anonym bruger, 10. oktober 2017 kl. 15.29
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 10. oktober 2017 kl. 15.34
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vilde blåbær