Forum

Hvor får man æblekasser?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inès, 25. august 2008 kl. 15.55

Hej,
Jeg har nu i 5 år, siden vi er flyttet hertil, forsøgt at plukke og gemme alle de herlige æbler i vores have, som vokser på gamle, høje træer og smager himmelsk. Hvert år går dog noget galt og mit hjerte bløder ved tanken om denne spild af naturen vidunder (supermarkedsæbler kan ikke sammenlignes).

Jeg HAR læst litteratur om emnet (blandt andet Per Kølsters Æblebog), men helt helt konkret når jeg står der om efteråret, der hjælper det ikke med de små detailer.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at få dem plukket og derpå opbevaret på den rigtige måde. Nu har min mand og jeg år efter år forsøgt det, men det er ikke så nemt som man skulle mene, i hvert fald for mig.

Det er gamle træer, meget høje, ud over en frugtplukker ved jeg ikke, hvordan man kan høste dem. Den når dog desværre ikke op, så der er masser af æbler som vi ikke når. Vi bruger vores stig (beskeden højde), den står dog noget usikker på en lidt vildtvoksen jordbund. Desuden tager det meget tid at plukke alle de æbler enkeltvis med plukkeren (gardena). Hvordan gør andre med gamle æbletræer?

Det næst problem er endnu større: har vi engang høstet så mange æbler som vi kunne, glipper det med opbevaringen. Jeg kan simpelthen ikke få fat i æblekasser, så dumt det lyder. Hvor får man dem (bor på Fyn)? Jeg har i år købt nogle store trådkurve fra Ikea, beregnet til tøj. Vil metallet gøre noget med æblerne, hvad, hvis jeg lægger avispapir i bunden?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. august 2008 kl. 19.25

Hej Inès
Har du prøvet med flamingokasser eller den type frugtkasser, supermarkederne får frugt og grønt i – fint at fore med en avisside – men også at lægge frugterne i plastposer, så der ikke fordamper for meget væske fra dem.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 25. august 2008 kl. 21.47

Mit råd er at der skal være lufthuller fra top til bund i kasserne.Ellers kan fugten fra æblerne sætte sig i det øverste lag og så rådner de.Foldekasser af plastik bruger jeg selv og de er formidable til det.Der er mange kanter så vær forsigtig når frugterne skal i kassen så de ikke får stød

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. august 2008 kl. 9.54

Hej Inés.

Æblekasser af træ kan købes (dyrt? – tjaee, men de kan jo bruges igen og igen og til sidst ende i brændeovnen eller i børns hulebyggeri...). Prøv på diverse kræmmermarkeder eller hos et af de firmaer, der annoncerer på nettet med havetilbehør.

Hvis du ud over kasseopbevaring køligt og med tilpas luftudskiftning har mulighed for at have plads i en dybfryser, så er der en anden god mulighed. Du kan slå dig sammen med nogle andre der også har overskud af æbler i dit nærområder og (for nogle få hundrede kroner) leje et transportabelt mosteri eller måske benytte dig af mosteriernes tilbud om at man kan komme med sin høst – og få most med hjem (måske ikke af egne æbler men dog friskpresset). Hold øje med mulighederne i dagpressen – det sker i sidste halvdel af oktober.

I løbet af nogle få timers plukning, vaskning, rivning og presning kan du få en vidunderlig æblemost, som kan opbevares i ca ½ år i fryseren.

Der bliver ca 0,6 liter most af 1 kg æbler.

Hvis du nænner det – og ønsket om meget frugt også fremover er et ønske – kan du alliere dig med en faglært gartner og få hende / ham til at oplære dig i beskæring. Det kan lade sig gøre over nogle år at mindske kronen på selv et gammel træ og få det til at at sætte krone i en højde, der tillader, at man står sikkert på jorden og kan gennemføre hovedparten af plukningen.

Det ser ikke kønt ud, mens processen står på!

– men det er af stor betydning for holdbarheden af frugten, at den er plukket med blød hånd og beskyttet mod stød og slag inden den lægges til lagring.

Og én ting mere: Hvis du beslutter at starte en så hård beskæring er det sikkert, at du skal igang med sav og saks hvert eneste år fra nu og så længe træet lever.

Endelig kan du give dig selv glæden og føle dig næsten urimeligt rig ved at give mængder af frisk frugt til andre – måske kan der også komme gode byttehandler ud af det :-)...

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 28. august 2008 kl. 15.28

Trækasser som købmanden får æbler i.

Du får dem gratis, de er ventilerede og beregnet til at stable.

Hvis du så stiller dem i en halvfugtig kælder, så har du æbler til marts. (med mindre der kommer mus i dem)

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Lytkemeyer, 2. august 2009 kl. 23.54

Hej Inés

Har du prøvet at søge på gulgratis.dk eller dba.dk

Du kan også skrive til mig, så skal jeg lave nogle kasser til dig!

mvh/Per

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 27. august 2009 kl. 23.26

Hej Inés.

Den bedste måde er selvfølgelig trækasser, som i "de gode gamle dage". Ventileret. Indeholder op til 10 kg.

Jeg har været igang med at rydde op og har derfor solgt en del af disse kasser. Jeg har muligvis nogle tilbage endnu.

Personligt har jeg også forsøgt med kasser af polyester, men der begyndte frugten på det nærmeste at gære.

Vedrørende dit eller dine træer, så skær dem ned!. Som udgangspunkt er det meget svært at "slå et æbletræ ihjel". Er du i tvivl, er du velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen
Træbeskæreren fra Als.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Thomsen, 7. september 2009 kl. 10.23

Hej Inés

Jeg har ikke de store erfaringer med æbleopbevaring, men har fået en del gamle æblekasse, så nu skal jeg igang med at plukke. Jeg har fået flere kasser end jeg selv skal bruge, og har derfor sat nogle af dem til salg på gul og gratis.dk – søg efter æblekasse.

Mvh. Heidi

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Kock, 1. august 2011 kl. 9.34

Hej du kan købe Frugt kasser af mig, jeg laver dem som du ønsker. Ring tlf. 22939510

Hilsen Allan Kock

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 23. februar 2012 kl. 16.36

Lige nu sælger "æbledamen" på Ingerslev Torv i Århus ud af gamle, store æblekasser til 35 kr. pr. stk.

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. februar 2012 kl. 7.01

Her kan man da få sin lyst styret m.h.t. æblekasser: www.triptrap.dk/Site-settings/Product-view/Opbevaring/Dania-Aeblekasse-4/Teak-teak.jpg.aspx?Dania-Æblekasse,-Teak
Jeg er sikker på at de selv syntes at det er et godt tilbud. Tænk en gang. KUN 700 kr. pr stk + levering ! ! !

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 29. september 2012 kl. 0.02

Hej

Æblekasser kan også købes af mig 45 kr- 60 kr. stk. laver også kasser i sammen møl og design som de gl. ølkasse fra Tuborg....... Hvis man ønsker kan jeg lave dem i hårdt træ men så er prisen 125 kr. pr æblekasse. og 200 for en ølkasse

drop en besked hvis der er noget i vil spørge om bor ved Hobro

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. september 2012 kl. 8.13

Husk lige, at man ikke må reklamere her i trådene - man kan kontakte redaktionen og tegne en annonce :)

Havenyt.dk lever af annonceindtægter - prøv at læse forumreglerne her:

"Det er ikke tilladt at annoncere for produkter i forum – støt i stedet for Havenyt.dk ved at købe annonceplads og få fokus på dit produkt".

mvh
Anja

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 29. september 2012 kl. 12.04

Vil lige sige at jeg ikke er firma, men privat person der bruge min fritid på at lave nogle kasser ;O ) og masse producere ikke.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Danmark, 16. februar 2013 kl. 11.51

Hej Michael,

Vi så med interesse at du laver æblekasser, vi kunne godt være interesseret i at købe nogle stykker.
Hvilke str. laver du dem i ?
Kan vi komme i forbindelse med dig?

mvh
Klaus

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne A., 9. marts 2013 kl. 16.32

arresthuset.dk/produkter/aeblekasser-trae

...så kan man gøre en god gerning, samtidigt :o)

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hangberg, 11. marts 2013 kl. 20.15

Hej Inés,

Som de andre siger, er det vigtigt, at der er huller, så derfor er de gamle æblekasser rigtig gode.Ofte kan man også finde dem på loppemarkeder - Der er i hvert fald gået trend i dem, så derfor kan de være dyre at købe nu og her.
Jeg har et net med op på stigen og tømmer det så engang imellem ned i kassen. Nettet er også let at hænge på en gren:)
Håber det hjalp lidt

VH Erik

www.dampshop.dk/

17 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Allan Kock, 13. marts 2013 kl. 8.59

Slettet af administrator 21. august 2013 kl. 23.02.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Rene Pedersen, 21. august 2013 kl. 11.24

Slettet af administrator 21. august 2013 kl. 23.04.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Rene Pedersen, 21. august 2013 kl. 11.25

Slettet af administrator 21. august 2013 kl. 23.03.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 21. august 2013 kl. 18.08

Har lige købt virkelig flotte kasser i 2 størrelser fra Renbæk Statsfængsel til meget rimelige priser, også i fragt

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 12. november 2013 kl. 12.17

man kan også bruge Arla mælkekasser.

Nyt svar til emnet »Hvor får man æblekasser?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor får man æblekasser?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider